Kuva: Fotolia

Pöyristyttävät tiedot julki: Naisia rahastetaan miehiä enemmän samoista tuotteista

28.12.2015 22:45 - Senni Loikala

Tutkimuksen mukaan naiset joutuvat maksamaan keskimäärin seitsemän prosenttia enemmän samoista tuotteista, verrattuna miehiin.

”Pinkkivero” ja ”naisvero” ovat sanoja, joita käytetään Yhdysvalloissa kuvaamaan tuotteiden hinnoittelua sukupuolen perusteella. Tuoreen New York City Department of Consumer Affairs -laitoksen tekemän tutkimuksen mukaan naiset maksavat keskimäärin seitsemän prosenttia miehiä enemmän samoista tuotteista.

Tuloksia lukiessa kannattaa ottaa huomioon, että tutkimusta ei ole tehty Suomessa. Näin ollen tulokset saattavat olla suuntaa antavia meillä.

Miten tutkimus tehtiin?

Tutkimukseen valittiin noin 800 tuotetta, joista oli tehty selvästi miesten ja naisten versiot. Kyseiset tuotteet oli valikoitu yli 90 eri brändiltä. Ne pitivät sisällään leluja, asusteita, lasten ja aikuisten vaatteita, hygieniatuotteita sekä terveystuotteita senioreille.

Tulokset

Tuloksista selvisi, että 42 prosenttia tuotteista oli hinnoiteltu niin, että naiset joutuivat maksamaan samasta tuotteesta miehiä enemmän. Vain 18 prosenttia tarvikkeista oli sellaisia, että miehet joutuivat pulittamaan niistä naisia enemmän.

Lue alta tutkimuksesta selvinneitä esimerkkejä sukupuolen mukaan hinnoittelusta.

Vauvan paidat: Tyttövauvojen paidat maksavat 13 prosenttia enemmän kuin poikien paidat.

Lelut: Tyttöjen lelut maksavat 11 prosenttia enemmän kuin poikien lelut.

Shampoo: Naisten shampoo maksaa 48 prosenttia enemmän kuin miehille suunnattu shampoo.

Kävelykeppi: Naisten kävelykepeistä pyydetään noin 12 prosenttia korkeampaa hintaa, kuin miesten kävelykepeistä.


Lue myös: Justin Bieber sai rahakkaan, mutta härskin tarjouksen - päätös kiinnostaa naisia

Lähde: MoneyTalksNews

Kilpailut

Uusimmat