10 asiaa, jotka ovat tuttuja jokaiselle vaatemyyjälle
Vaateliikkeessä työskentely on monelle unelmien täyttymys. Päivät kauniiden vaatteiden keskellä saattavat sisältää ajoittain myös turhautumista. Seuraavat kymmenen tilannetta ovat arkipäivää monille vaatemyyjille.
1. Asiakkaat yrittävät palauttaa jopa käyttämiään vaatteita. Myyjä tietää kyllä, että kebab- ja viinitahrat ovat syntyneet asiakkaan toimesta, eivät myymälässä.
2. Opiskelija-alennusta on turha odottaa pari vuotta sitten vanhaksi menneellä opiskelijakortilla. Jos asiakkaalla ei ole varaa maksaa tuotteesta puuttuvaa euroa, olisi asiaa kannattanut pohtia aiemmin.
3. On kohteliasta vastata myyjälle, kun hän tervehtii. Pieni nyökkäys ei vaadi paljoa vaivaa.
4. Kokenut myyjä tunnistaa brändinsä vaatteet jo kaukaa. Hän muistaa myös milloin kyseinen tuote on ollut myynnissä.
5. Myyjät järjestelevät vaatteita somiin pinoihin kokojärjestykseen pitkin päivää. Turhautumisen tunne on tuttu, kun alta aikayksikön vaatekasa on kuin pommin jäljiltä.
6. Liikkeissä soivat usein samat soittolistat ja levyt päivästä toiseen. On silti turha kuvitella, että myyjä muistaa artistit ja kappaleiden nimet ulkoa. Sanat ovat kyllä jääneet jo päähän.
7. Myyjän tähtihetkiä ovat ne tilanteet, kun asiakkaalle löytyy täydellisesti istuva asu. Tällöin asiakaspalvelija voi tuntea olonsa amerikkalaisista tv-sarjoista tutuksi stailistiksi.
8. Kun hintalappua ei löydy tai viivakoodi ei skannaannu, myyjää ei enää naurata "sittenhän se on ilmainen" -vitsi.
9. Asiakkaat kysyvät usein onko vaatteista enää kokoja varastossa. Myyjä tietää kyllä, jos ei ole. Hän on nimittäin todennäköisesti itse tyhjentänyt kuorman ja muistaa varastosaldot.
10. Vaateliikkeissä työskentelevät eivät aina voi ymmärtää, miksi näpistelijät eivät ymmärrä, että varashälytin piippaa kyllä ovesta lähtiessä. Helpommalla pääsee, kun tulee kassan kautta.
Lue myös: Suositun vaatekauppaketjun radikaali päätös: Asiakkaat saavat ostaa maksimissaan 5 vaatetta kuussa
Lähde: Cosmopolitan