Lentokoneiden ikkunat vaihdettiin neliönmuotoisista pyöreiksi - tiedätkö syyn?
1950-luvulla matkustajia alkoi kuljettaa ensimmäinen kaupallinen suihkumatkustajakone, joka kantoi nimeä De Havilland Comet.
Vuonna 1953 kone joutui kahteen lento-onnettomuuteen, joiden seurauksena 53 ihmistä menehtyi. Tapaturmien syyksi vahvistettiin aluksen neliönmuotoiset ikkunat.
Jos lentokoneessa on neliönmuotoiset ikkunat, on jokaisessa lasissa myös neljä heikkoa kohtaa. Ikkuna särkyy helpommin jostakin neljästä kulmasta, jos ikkuna joutuu koetukselle esimerkiksi ilmanpaineen muuttuessa.
Näin ollen lentokoneissa on pyöreät ikkunat, jotta särkymisen riski ollaan saatu minimoitua.
Lue myös: Suunnistaminen paikasta toiseen helpottui - ohjeiden antamiseen yksi oikea tapa
Lähde: Independent
Kilpailut
Uusimmat
Kimmo Tauriainen on kuollut 52 vuoden iässä
Useat Costeen fanit eivät uskalla julkisesti tunnustaa kuuntelevansa häntä - artistilla on epäilyksensä miksi
Kuningatar Maximan asukokonaisuus oli täysi kymppi - väriteema toistui myös näyttävissä koruissa
Miten moni suomalainen kulkee työmatkansa autolla? THL:n tutkimus selvitti
Moni suomalainen ei tunnista merkittävää riskiä keittiössään: "Ei kannata jäädä odottamaan vuotoa"
Näytä lisää