Pelkäätkö lentämistä? Nämä faktat helpottavat mieltäsi ennen lentoa
Kokosimme mielenkiintoisia faktoja lentokoneista ja lentämisestä, jotka varmasti helpottavat lentopelkoisten mieltä.
Hätätilanne
CNN:n mukaan hätätilanteen aikana pilotit eivät kerro, jos loppu on edessä. Viimeiseksi he haluavat, että matkustamossa syntyy kaaos ja paniikki.
Lentoemäntänä työskennellyt Voicen aamujuontaja Minna Ruolanto kuitenkin rauhoittelee lentopelkoisia sillä, että ilmailualalla jokaisella varajärjestelmälläkin on varajärjestelmä. Tilannetta, jossa mitään ei olisi enää tehtävissä, ei periaatteessa tule, koska jokaiselle lennolle ja reitille vaaditaan aina omat varasuunnitelmat.
Hätäuloskäynti
Monen mielessä on saattanut käydä myös ajatus hätäuloskäynnin avaamisesta kesken lennon. Ei hätää, sillä yksittäisen ihmisen voimat eivät riitä millään oven avaamiseen yläilmoissa. Tämä johtuu ulkoilman ja lentokoneen sisäilman paine-erosta.
Vessat
Lentokoneiden vessat on mahdollista saada auki myös oven ulkopuolelta. Jokainen henkilökunnan jäsen - ja varmasti myös osa matkustajista - tietää, kuinka lukittunut ovi avataan.
- Tämä johtuu ihan siitä, että jos joku matkustaja pyörtyy sinne, me saamme hänet sieltä ulos, jotta voisimme auttaa häntä. Yleensä kun ihminen tuntee olonsa huonoksi, hän suuntaa aina ensimmäisenä vessaan, Ruolanto tähdentää.
Valaistus
Matkustamon valot himmennetään täisin aina nousun ja laskun ajaksi. Tämä siksi, että hyvin iso osa onnettomuuksista sattuu nousun ja laskun aikana, ja evakuointi tilanteessa ihmisten silmät ovat ehtineet jo tottua hämärään.
Bakteerit
Lentohenkilökunta varoittelee bakteerikammoisia koneesta löytyvistä vilteistä ja tyynyistä. Tekstiilejä ei pestä jokaisen lennon jälkeen, joten samaa vilttiä käyttää useampi eri henkilö. Myös aikakauslehdet ovat kaikkien käsiteltävissä. Jos pöpöjä kammoaa, kannattaa kysäistä, löytyykö lentoyhtiöltä muovipakkauksissa olevia vilttejä ja kantaa koneeseen oma lehti.
Ylösveto
Ylösveto on liikkeenä yllättävä, jolloin se tuntuu matkustajista hyvin erikoiselta. Käytännössä yleisin syy tähän on se, että kiitotiellä on jotakin, joka estää laskeutumisen ja tuuli on liian kova. Jokaisella koneella on oma rajansa tuulessa. Jostain syystä ylösveto, eli laskutilanteessa lentokoneen äkkinäinen nosto takaisin ilmaan, päätyy mediassa otsikoihin.
- Aina saa lukea, että "ihmiset kirkuivat kauhusta" ja niin edelleen. Tämä johtuu kuitenkin vain siitä, että ylösveto tuntuu matkustajista erikoiselta. Äkkinäinen suunnanvaihto tuntuu aina hassulta, Ruolanto kertoo.
Tyrvavyö
Turvavyön suositellaan olevan kiinni koko lennon aikana, vaikka merkkivalo ei palaisikaan. Tämä varmasti ihmetyttää monia, mutta kyse on matkustajien turvallisuudesta.
- Kaikkea turbulenssia ei pystytä ennustamaan. Merellä aallokko näkyy selkeästi, mutta ilmassa tilanne on toinen. Turbulenssi ei ole koneelle vaarallista. Matkustajillekin se on vaarallista vain silloin, jos heidän turvavyönsä ovat auki.
Lentoemännät
Tarjoilu ja asiakaspalvelu ovat vain murto-osa lentoemännän työstä. Koulutuksissa keskitytään kahvin kaatamisen sijasta pääosin asiakkaiden hyvinvointiin ja turvallisuuteen. Lisäksi on täysi myytti, että jokin on pahasti vialla, kun lentoemännät keskeyttävät tarjoilun ja menevät paikalleen istumaan.
- Jos lentoemännät menevät istumaan, ei se tarkoita maailmanloppua. Kyse on puhtaasti työturvallisuudesta. Kannamme kuumia kahvipannuja ahtaalla käytävällä, joten emme voi ottaa riskiä, että kuumat juomat läikkyvät matkustajien päälle.
Lähde: CNN