McLaren kehitti superjarrut - auto pysähtyy polkimella kuin seinään!
Brittiläinen superautojen ja ylellisten urheiluautojen valmistaja McLaren esittelee toisen sukupolven Super Series -tuoteperheen ensimmäiset uudistukset Geneven autonäyttelyssä. Tämä on ensimmäinen kerta, kun McLaren aloittaa kokonaisen tuoteperheen uudistamisen.
McLaren Super Series-mallisto lanseerattiin vuonna 2011 mallilla 12C. Seuraavana vuonna sitä seurasi 12C Spider ja vuonna 2014 McLaren esitteli 650S Coupén ja 650S Spiderin. Ensimmäistä sukupolvea laajennettiin edelleen vuonna 2015 rajoitetuilla painoksilla 675LT Coupé ja 675LT Spider -malleja.
Uusi hiilikuituinen Monocage II -korirakenne on tuomassa uudelle vielä nimeämättömälle autolle voimaa ja keveyttä. Sen kevyin kuivapaino onkin vain 1283 kilo, jolloin se on 18 kiloa kevyempi kuin esimerkiksi McLaren 650S. Hiilikuitumateriaalin käyttö mahdollistaa muotoilullisesti myös laajemman sisäänkäynnin ohjaamoon ja parantaa näkyvyyttä.
Kiihtyvyydestä vastaa uusi 4,0-litrainen tupla-ahdettu V8-moottori, ja McLarenin uutuuden luvataan saavuttavan 200 km/h nopeuden 7,8 sekunnissa. Vähintään yhtä kunnioitettava on myös auton hidastuvuus; valmistaja lupaa auton pysähtyvän 4,6 sekunnissa 117 metrin matkalla. Tämän kerrotaan olevan kuusi metriä lyhyempi matka kuin markkinoilla olevalla 650S-mallilla.
Riittävän jarrutusvoiman saavuttamiseksi jarrusatulat ovat aiempaa kevyemmät ja jäykemmät, jarrulevyt ovat hiili-keraamiset ja jarrupolkimen tuntumaa on optimoitu. Lisäksi yhteistyössä Pirellin kanssa McLarenin insinöörit ovat kehittäneet uudet Pirelli P Zero Corsa -renkaat, jotka on kehitetty varta vasten toisen sukupolven Super Series -tuoteperheelle. Uusille renkaille luvataan kuuden prosentin parannus mekaaniseen pitoon verrattuna McLaren 650S:ään.
Kuvat: McLaren