Kuva: AOP

F1-sarja myytiin - uusi omistaja tekee formuloista superautoja?

08.09.2016 16:10 - Mikko Räsänen

Amerikkalainen Liberty Media on ostanut F1-sarjan miljardien eurojen jättikaupassa. Formuloihin on luvassa suuria muutoksia.

Formula 1 -sarja siirtyy amerikkalaisen Liberty Median omistukseen neljän miljardin euron kauppahinnalla. Todellinen hinta on vielä huomattavasti tuota suurempi, sillä yhtiö ottaa niskoilleen myös F1-sarjan yli kolmen miljardin dollarin velat. Liberty jo entuudestaan suuri toimija urheilu- ja viihdebisneksessä. Konserni omistaa muun muassa baseball-joukkue Atlanta Bravesin, maailmanlaajuisen konserttijärjestäjän Live Nationin ja kaapeli-tv-yhtiön Time Warnerin.

Liberty Median takana on amerikkalaismiljardööri John Malone. Amerikkalaisomistukseen siirtymisen voikin ennakoivan sitä, että F1-sarja tulee jatkossa tavoittelemaan entistä suurempaa jalansijaa USA:sta, minkä autourheilua hallitsevat tällä hetkellä Indy-formulat ja Nascar-sarja. 

Tällä hetkellä F1 on USA:ssa marginaaliasemassa, sillä vain yksi sarjan osakilpailu ajetaan siellä. Lähivuosina tuohon saattaa olla tulossa merkittävä muutos.

- Jos amerikan markkinat halutaan avata kunnolla, täytyy siellä olla kymmenen osakilpailua, halvat pääsyliput ja paljon hampurilaiskioskeja, mutta silloin se ei enää olisi F1, F1-pomo Bernie Ecclestone spekuloi F1.comin haastattelussa aiemmin.

- Mutta jos F1 myydään, uudet omistajat voivat tehdä mitä haluavat, hän muistutti.

Ecclestonen haastattelun aikaan sarjan siirtyminen amerikkalaisomistukseen oli vasta huhujen asteella. Nyt kauppa on siis vahvistettu ja spekulaatioita käydään jo siitä, miten uusi omistaja aikoo kääntää formuloiden hiipuneen suosion uuteen nousuun. 

Crash.net-sivusto kertoo, että uusien omistajien tavoitteena on lisätä sarjan show-elementtejä poistamalla teknisiä rajoituksia ja rajoittaviksi koettuja sääntöjä. Nykyisellään kaikki F1-autot näyttävät käytännössä samalta siksi, että F1-autojen kokoa on rajoitettu niin, että autot saavat olla korkeintaan 180 senttiä leveitä ja 95 senttiä korkeita. Autojen tekniikastakin löytyvät vastaavat rajoitukset ja määräykset, sillä vuodesta 2014 lähtien autoissa on pitänyt olla 1,6-litraiset V6-moottorit, joiden polttoaineensyöttöä, -virtausta ja kierroslukujakin rajoitetaan.

Rajoitusten osittainen tai täydellinen poistaminen saattaisi muuttaa F1-autot todellisiksi superautoiksi. Nykyisten rajoitusten takia F1-autojen moottorit tuottavat arvioiden mukaan vain noin 600 hevosvoimaa. Se kuulostaa vaatimattomalta F1-sarjan historiallisiin lukuihin nähden. Jo 1980-luvulla turboahdettujen moottorien tulemisen myötä F1-sarjassa nähtiin huikeita teholukuja. Aika-ajoissa tallit käyttivät moottoreita, joissa oli rajoittamaton turbo. Nuo moottorit pystyivät tuottamaan jopa 1300 hevosvoimaa, mutta kestivät vain muutamia ratakierroksia. Vaikka kisamoottorit olivat rajoitettuja, saatiin niistäkin irti 900-1000 hevosvoimaa eli yli puolet nykyisiä enemmän.

Nykyiset F1-säännöt määräävät senkin, että F1-autoissa on oltava neljä rengasta. Ellei tuollaista määräystä olisi, saatettaisiin radoilla jälleen nähdä kuusipyöräisiä autoja, kuten vielä 70-luvulla. Tuolloin Tyrrell-talli esitteli P34-auton, jossa molempien eturenkaiden paikalle olikin laitettu kaksi pienempää rengasta. Pienet renkaat saatiin piiloon etusiiven taakse ja pienempi ilmanvastus teki autosta nopeamman. Vallankumouksellisella autolla saavutettiinkin yksi osakilpailuvoitto, ja se kannusti myös muita talleja testaamaan erikoisia rengasyhdistelmiä. Kokeilujen aika päättyi 80-luvun alussa, kun F1-sarja määräsi, että autoissa on oltava neljä rengasta. 

Tyrrell kilpaili kuusirenkaisella F1-autolla kausilla 1976 ja 1977. Ruotsin GP:ssä 1976 nämä autot ottivat kaksoisvoiton. (kuva: AOP)

Auto Sportin haastattelema FIA:n asiantuntija arveli, että jos pelkän polttoaineensyötön rajoitukset poistettaisiin, voitaisiin jo nykyisistä F1-moottoreista saada irti jopa 1500-2000 hevosvoimaa. F1-maailman ehkä legendaarisin autosuunnittelija Adrian Newey kertoi haastattelussa, että mikäli rajoitukset poistettaisiin, olisivat F1-autot huomattavasti nopeampia, mutta samalla myös entistä epämukavampia ajaa, sillä kuljettajiin kohdistuvat G-voimat kasvaisivat nykyisestä merkittävästi.

Myös autojen ulkonäkö saattaa muuttua huomattavasti, jos rajoitukset poistuvat. Adrian Newey sai taannoin näyttää, miltä hänen suunnittelemansa auto näyttäisi, jos hänen ei tarvitsisi miettiä sarjan sääntöjä. Neweyn suunnittelema auto myös rakennettiin ja siitä kuvattu video on nähtävillä alla. 

F1-autojen rakentelun vapauttaminen saattaisi tuoda sarjaan ennennäkemättömiä huippuautoja, mutta samalla se asettaisi tallit entistä enemmän eriarvoiseen asemaan, ja ero rikkaiden ja köyhien tallien välillä kasvaisi entisestään. Kustannusten nousu voisi myös tarkoittaa sitä, että yhä harvemmilla talleilla on mahdollisuuksia osallistua sarjaan. 

Lähteet: Auto Sport, Crash.net, Red Bull, Business Standard, Supersport

Lue myös: Urheilutoimittaja Mervi Kallio paljasti F1-varikon suurimman diivan

Kilpailut

Uusimmat