Robinin levyjä myydään polkuhinnalla – kelpaako nuorukainen albumilistalle?
Robinin Koodi-levyn ensimmäisen viikon jälkeinen listasijoitus selviää torstaina, jolloin julkistetaan jälleen tuore albumilista.
Levy-yhtiön julkaisupäivänä ilmoittama 60 000 kappaleen "triplaplatinamyynti" tarkoittaa käytännössä sitä, miten paljon levyä on toimitettu jälleenmyyjille, ei siis sitä, miten monta kappaletta albumia on ostettu tiskin yli.
Monessa kaupassa Robinin debyyttiä kaupataan kuitenkin normihintaa huokeammalla, esimerkiksi hintaan 9,90 tai 10,90 euroa. Tämä taas herättää kysymyksen siitä, otetaanko halvempi hinta huomioon listasijoituksia kerätessä, eli onko halvemmalla julkaisulla näin ollen muita levyjä paremmat mahdollisuudet korkeampaan sijoitukseen.
Musiikkituottajat ry:n Tommi Kyyrän mukaan hintalappu ei suoraan kerro, otetaanko myynti huomioon listasijoituksia kerättäessä.
- Listasijoituskannalta sijoittuminen riippuu levyn PPD-hinnasta, joka käytännössä on äänitteen veroton tukkuhinta. Meillä se hintaraja on asetettu 8 euroon - ne levyt joissa tuo PPD on yli 8 euroa, menevät albumilistalle ja joissa se on alle 8 euroa, ne taas menevät Mid price-listalle. Vähittäiskauppahinta ei siis ole perusteena listauksessa.
Koodi-levyä on myös ollut saatavissa Hesburgerissa hampurilaisaterian kylkiäisenä hintaan 8,90. Kyyrän mukaan kylkiäisenä tulevia levyjä ei kuitenkaan oteta listalla huomioon.
- Kylkiäismyyntiä ei lasketa kulta- tai platinamyyntiin, eivätkä ne myöskään näy listasijoituksessa.
- Kylkiäisethän eivät Suomessa kovin yleisiä ole. Muistan kyllä, että eri hampurilaisketjujen kanssa ollut tällaista yhteistyötä, eli ei tämä kuitenkaan ainutlaatuinen tapaus ole.