Kati, 25, on Suomen kaunein taksikuski
Kajaanissa taksiin hyppäävä matkustaja saattaa kokea yllätyksen. Yhtä kaupungin noin 50:stä taksista ajaa nimittäin kuvankaunis nuori nainen, Kati Korhonen.
Taksin ajaminen ei ole enää vain miesten etuoikeus vaan arvioiden mukaan 15-20 prosenttia mittariauton kuljettajista on nykyään naisia. Mutta harva nuori nainen alkaa jo teini-ikäisenä haaveilla taksinkuljettajan ammatista. Korhonen on tuollainen harvinainen poikkeus.
- Tietyllä tavalla tämä on ollut aina haaveenani. Tiesin aina, että haluan ainakin kokeilla taksin ajamista. Nyt tässä onkin jo kohta kuusi vuotta kokeiltu, Korhonen kertoo nauraen.
Korhosen urahaaveisiin on varmasti vaikuttanut lähipiirin esimerkki.
- Isäni on taksiautoilija ja ajanut jo 43 vuotta.
Ensimmäiset vuodet Kati Korhonen ajoikin isänsä autoa toisena kuljettajana. Kun alkoi näyttää siltä, että hän on tullut ratin taakse jäädäkseen, piti tehdä pysyvämmät järjestelyt.
- Kolme vuotta sitten saatiin toinen lupa ja siitä lähtien minulla on ollut oma auto, Korhonen kertoo ja sanoo ajavansa nykyään 85 000-90 000 kilometriä vuodessa.
Vaikka taksin ajaminen oli nuorena yksi Katin haaveista, ei se ollut ainoa. Hän haaveili myös parturi-kampaajan ammatista ja Miss Suomi -kilpailusta. Molempia haaveita hän yritti myös toteuttaa.
- Olen käynyt parturi-kampaaja-koulun ja valmistunut, mutta en ole päivääkään tehnyt sitä työtä. Minulle puhkesi kouluaikana käsiin allergia, minkä takia en ole uskaltanut jatkaa alalla.
Entä Miss Suomi -kilpailu?
- Se oli ollut haaveeni lapsesta asti. Osallistuin siihen 2010 heti, kun olin täyttänyt 18 vuotta.
Kati pääsi kuvakarsinnasta jatkoon ja hänet kutsuttiin Helsinkiin yhdessä 40-50 muun kilpailijan kanssa.
- Se oli hurjaa. Tulin sinne aivan pystymetsästä. Kaikki muut olivat Etelä-Suomesta ja jo kokeneita missejä tai malleja. Minä oli aivan kokematon ja ihmettelin vain ujona kaikkea, Korhonen muistelee.
Lopulta tie finaaliin ei auennut.
- Hyvin kisa kuitenkin meni, sillä selvisin 20 parhaan joukkoon. Muistelen kokemusta hyvällä, sillä sain siltä sieltä ystäviä, joiden kanssa olen yhä yhteyksissä.
Taksia ajava missi on varmasti harvinaisuus, mutta miten kaunis nuori nainen pärjää hankalien asiakkaiden kanssa? Mitä tapahtuu, kun aamuyöllä takapenkille istahtaakin humalainen riidanhaastaja tai seurankipeä mies, joka näkee nuoressa naiskuljettajassa viimeisen mahdollisuuden yöseuran saamiseen.
- Minusta tuntuu jopa siltä, että naisena on helpompi olla kuljettajana. Miehet eivät niin helposti haasta riittaa naiselle, enkä ole joutunut töissä pelkäämään.
Entä tuleeko matkustajilta ehdotuksia kuljettajalle?
- Kyllä niitä jonkun verran tulee. Tavallisesti tulee treffipyyntöjä tai ehdotuksia, että lähtisin jatkoille saunomaan. Noihin pitää suhtautua huumorilla ja suurin osa ottaakin pakit tosi hyvin.
- Yllättävän monet miehet tarjoavat kyydin maksamisen yhteydessä, että voivat maksun lisäksi tulla myös luokseni tiskaamaan tai imuroimaan. Olen positiviisesti yllättynyt, että suomalaisilla miehillä on tuollaistakin intoa, tosin olen heillekin kaikille vastannut, että osaan kyllä siivota itse, Korhonen muistelee nauraen.
Vaikka Korhonen on istunut ratin takana pian kuusi vuotta, kertoo hän yhä nauttivansa ammatista.
- Parasta tässä työssä on se, että näkee paljon uusia ihmisiä ja varsinkin päiväsaikaan asiakkaiden kanssa tulee käytyä hyviä keskusteluja. Erityisesti sotaveteraanien juttuja on aina kiva kuunnella.
- Monista asiakkaista on tullut vuosien aikana hyviä tuttuja. Kyllä se aina lämmittää mieltä, kun joku tulee esimerkiksi ruokakaupassa juttelemaan ja kertomaan, että ovat olleet kyydissäni.
- Nautin myös työn vapaudesta. Kukaan ei määrää, milloin pitää taukoja. Ja tietenkin tässä ammatissa täytyy tykätä myös ajamisesta.
Kuulostaa siltä, että Korhonen voisi jatkaa työssään vielä pitkään. Näin ei kuitenkaan välttämättä ole. Korhonen näkee uhkakuvana Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin esityksen lakiuudistuksesta, joka muuttaisi taksiliiketoimintaa merkittävästi.
- Jos lakiuudistus menee läpi, niin muutos tulee 1.7.2018. Ja jos näin tapahtuu, niin omat ajoni varmaan loppuvat siihen, Korhonen huokaa.
- Uudistuksen jälkeen kuka vain saa ajaa taksia, hinnoittelu vapautuu ja autokin saa olla mikä tahansa mopoautosta traktoriin.
Korhonen ei myöskään näe hyvänä sitä, että jatkossa taksinkuljettajaksi pääseminen helpottuu.
- Suomalainen taksi on aina ollut todella luotettava maailmalla ja suomalaisten keskuudessa. Asiakas on kuljettajan vastuulla niin kauan kunnes on rappukäytävässä tai sisällä kotona. Varsinkin vanhusten kohdalla on tärkeää, että kuljettaja on varmistamassa, ettei asiakas liukastu pihalle tai jää pakkaseen. Miten varmistetaan, että tämä toimii jatkossakin?
- Jos asiakkaalta jää tavaraa autoon, niin ne pidetään tallessa tai palautetaan asiakkaan kotiin tai turistien ollessa kyseessä hotellille. Moni ulkomaalainen asiakas on ihmetellyt tuota käytäntöä, koska ulkomailla se ei todellakaan ole itsestäänselvyys.
Lue myös: Helsinkiin saapui hengenpelastaja-taksi - ehtii uhrin luokse jopa nopeammin kuin ambulanssi?
Lue myös: Neea on Suomen kaunein rautakaupan myyjä
Lue myös: Ääniohjaus yleistyy: Taksin voi pian tilata puhekäskyllä?