Kuva: Emmi Moilanen

Suunnittelija Jutta Kuure tukee suomalaista työtä, vaikka jopa yritysneuvojat kehottivat toisin

01.11.2020 18:15 - Henna Koste

Taiga Colorsin suunnittelija ja yrittäjä Jutta Kuure tietää, että olisi päässyt helpommalla teettämällä tuotteensa muualla. Hänellä on kuitenkin missio.

Helsingin Senaatintori ammottaa kaikessa komeudessaan autiona. Liikkeisiin ihmiset uskaltautuvat vielä varovaisemmin. Sadan metrin päässä Taiga Colors -putiikissa aukeaa värikäs maailma. Suunnittelija ja yrittäjä Jutta Kuure on ottanut lempeän niskaotteen koronasta ja pitänyt itsensä kiireisenä. 

Tuotteissa hehkuvat Jutan ottamat värikkäät kuvat. Syksyn hittituote on kasvomaski, joka on tuonut kaivattua piristystä hiljaisien kuukausien jälkeen. Sitä ennen suunnittelija pohti pitkään maskien kuoseja, ahmi faktatietoa, hengitteli viikkoja erilaisten mallikappaleina tilattujen materiaalien läpi ja löysi sopivan ompelimon tuotteille. Kiteellä sijaitseva tekstiilitehdas oli Jutalle tuttu jo vuosien takaa. Suunnittelijana hän haluaa valmistuttaa kaikki tuotteensa Suomessa.

Mutta palataan alkuun. Kuinka yrityskuvaajasta tuli omaa putiikkia pyörittävä designer, joka ei luovu omista arvoistaan millään hinnalla?

Vuonna 2007 Jutta oli ollut elämänsä toisen kerran Borneossa, kuten ensimmäiselläkin kerralla, myös tuolloin omassa seurassaan. Ammattivalokuvaajana työskennellyt Jutta päätti koostaa reissusta syntyneestä materiaalista Unien Borneo -nimisen näyttelyn vuonna 2008. Jutan näyttelyssä perinteisemmän valokuvataiteen lisäksi kuvia sai ihailla tyynyissä. 

- On ilmiselvää, että taide on taulussa. Halusin, että kuvat ovat arjessa ja käyttöesineissä. Pian tulivat meikkipussit ja laukut. En ajatellut sen oikeastaan edes olevan taidetta. Piristin itseäni ja leikin kirkkailla väreillä. Ensimmäisessä näyttelyssä oli muun muassa eksoottisia hyönteisiä. Ajattelin, että ehkä ystäväni voisivat tykätä niistä. Muutkin tykkäsivät hirveästi ja tajusin, että ehkä tässä voisikin olla joku juttu, Jutta kertoo.

Riski projekti

Alku oli lupaava ja kysyntää riitti. Siitä kurjempi esimerkki on se, että tyynyjä lähti myös pitkäkyntisten matkaan, mutta nyt se jo naurattaa suunnittelijaa - ja kuvastaa hyvin alun innostusta. 

Pian Jutta rohkaistui hakemaan lainaa ja päätti tehdä värikkäistä kuvistaan itselleen uuden elinkeinon. Vuonna 2014 Jutta avasi ensimmäisen liikkeensä Senaatintorin tuntumaan, Unioninkadulle. Tuolloin mallistossa oli jo paljon myös suomalaisia aiheita: Borneo Colorsista tuli Taiga Colors, joka kuvasi paremmin monipuolisia kuoseja. 

- Ensimmäisestä päivästä lähtien oli selvää, että haluan kaiken tuotannon Suomeen, vaikka jopa yritysneuvojat neuvoivat toisin. Sanottiin, että jos edes lahden yli vie tuotannon, olisi edullisempaa. Niin se silloin selvästi olikin, Jutta sanoo.

Kustannuksia laskiessa päätöksen lujuutta kysyttiin. 

- Laskin, että tuotteeni tulisivat olemaan mennen tullen kalliimpia kuin marimekot tai muut tunnetut merkit. Kukaan ei tuntenut minua suunnittelijana. Tiesin, että tämä on todella riski projekti. Siitä huolimatta otin ison lainan ja aloin kylmäpäisesti suunnitella tuotteita ja etsiä alihankkijoita. Se tietenkin maksaa, että tekee hyvistä materiaaleista ja vaalii suomalaista työtä, mutta päivääkään en ole katunut. Se oli hyvä päätös, vaikkakin taloudellisia haasteita on ollut, Jutta sanoo. 

Jutalle on sydämen asia, että tuotteiden valmistus pysyy Suomessa. (kuva: Emmi Moilanen)

Reilussa kymmenessä vuodessa suunnittelija on huomannut asennemuutoksen suomalaista työtä kohtaan. Jutta iloitsee, että myös nuoret pitävät sitä arvossaan ja tekevät valintoja vastuullisuus edellä. 

Aluksi Jutan mallistoissa oli vain Borneo-aiheita, mutta myöhemmin tuotteissa on näkynyt entistä enemmän myös suomalaisia teemoja. Borneo-malliston orangit, rambutanit ja kuristajaviikunat ovat nyt muisto vain, ja näyteikkunan kodintuotteissa saattaa komeilla niin Helsingin jugend-taloja kuin huurteisia marjojakin. Siitä huolimatta silloin tällöin ohikulkijat poikkevat putiikkiin ja kysyvät "oletko sinä se Borneo-nainen?". 

- Siitä olen todella iloinen. Vaikka teema on aivan erilainen, kädenjälki on tunnistettava, Jutta iloitsee. 

Poliittisia piiloviestejä

Suunnittelijana Juttaa voi kuvailla tuotteliaaksi. Kuva-aiheita on ollut paljon ja ennen kaikkea niillä on otettu kantaa: maatilojen ahdinkoon, Malmin lentokentän lakkauttamiseen, sademetsien kaatamiseen ja palmuöljyn tuhoavaan vaikutukseen.

- Taide on usein kantaa ottavaa ja siinä on totuttu näkemään poliittisia kannanottoja. Designissa ei niinkään. Minusta se on mielenkiintoista, että designiinkin voi tulla poliittista viestiä, mutta samaan aikaan kyseessä voi esimerkiksi olla jollekin, joka ei tunne Malmin lentokentän tilannetta, vain kiva lentokone-tyyny. Kyseessä voi olla piiloviesti, Jutta muotoilee.

Malmin lentokentän tilanne inspiroi Juttaa. - Seurasin tilannetta ja päätin suunnitella Malmi-aiheisen kuosin. Lopulta syntyi kymmeniä ilmailuaiheisia tuotteita. Minusta Helsinkiin mahtuu yksi citykenttä. Se oli tavallaan poliittinen kannanotto, sanoo Jutta. Kuvassa myös virus-kuosisia kasvomaskeja. (kuva: Emmi Moilanen)

Jutan värikäs tyyli on syntynyt hänen omien oppiensa myötä. 

- En ole opiskellut alaa, minulla on ollut oma näkemykseni. Olen ollut varasijoilla opiskelemaan valokuvausta, mutta en ole päässyt. Ehkä se on koitunut onnekseni. Olen joutunut etsimään ihan yksin omaa tyyliäni ilman, että olen ollut kenenkään vaikutuspiirissä. Vaikea kuvitella, että jos olisin päässyt opiskelemaan, polku olisi johtanut tähän samaan pisteeseen. Olen siis onnekas, koska rakastan työtäni, Jutta sanoo.

Nopeita päätöksiä

Jutta tietää, että suomalainen tuotanto mahdollistaa pienet erät ja tuotteiden muokkaamisen. Esimerkki: eräs asiakas toivoi arkojen olkapäidensä vuoksi Taiga Colors -laukkuunsa paksumpaa olkahihnaa. Puhelu laukkutehtaalle ja asia oli hoidossa. 

Jutta oli myös haukkana paikalla kuvaamassa, kun maaliskuussa 2016 mielenosoittajat kokoontuivat Traktorimarssiin Senaatintorille. 

- Kuvasin sen ennen kuin tulin töihin. Olisin halunnut jäädä fiilistelemään, mutta minun täytyi avata putiikki. Samoissa tunnelmissa suunnittelin kuvista tuotteita, mutta pohdin, että aihe on liian ajankohtainen. Heitin kuvat kuitenkin puolihuolimattomasti Facebookiin ja moni tarttui niihin. Tieto lähti leviämään. Parissa päivässä sain 27 ennakkotilausta tyynyistä, Jutta muistelee. 

"Ei mikään impulssiostos", kuten suunnittelija sanoo. Hintaa suomalaisilla tyynyillä on 150-170 euroa. Kuukauden kuluttua tyynyt olivat asiakkailla. 

- Sama ei onnistuisi, jos teettäisin nämä Aasiassa, sanoo Jutta.

Jutta Kuure on työskennellyt ammattivalokuvaajana ennen kuin perusti oman design-yrityksensä. Tuotteiden lisäksi hän on suunnitellut isoja sisustuskokonaisuuksia muun muassa Puolustusvoimille. (kuva: Emmi Moilanen)

Toinen esimerkki nopeasta reagoinnista ovat kasvomaskit. Reagoiminen olisi voinut olla vieläkin nopeampaa, mutta Jutta kuvailee punninneensa eri vaihtoehtoja tapansa mukaan huolellisesti. 

- Asiakkaiden vaikutus on suuri. Keväällä ajattelin, etten lähde maskivillitykseen. Osallistuin kuitenkin erääseen maskien suunnittelukilpailuun, ja jälleen Facebookissa innostuttiin. Painostus oli kova. Pohdin materiaaleja pitkään, enkä suostunut antamaan periksi. En halunnut mennä ensimmäisellä ajatuksella. Nyt voin sanoa, että se kannatti. Olen kiitollinen, kun olen saanut käyttäjien palautetta, Jutta sanoo. 

Kasvomaskit ovat tuoneet myös kaivattua piristystä koronan kurittamaan tilanteeseen. Jutan liikkeen asiakkaat koostuvat kesäkaudella 90 prosenttisesti turisteista. Maaliskuun jälkeen liikkeeseen on eksynyt kahdeksan ulkomaalaista asiakasta.

- En halua, että raha olisi ensimmäinen pyörittävä motiivi. Tässä työllistetään suomalaisia ja ilahdutetaan ihmisiä. Oma elanto tulee samalla - ainakin yleensä, Jutta sanoo ja viittaa koronavuoteen.

- Olisin ihan varmasti päässyt helpommalla, jos olisin teettänyt tuotteet muualla. Minulla ei ole varaa pitää putiikissa työntekijöitä, mutta työllistän useita alihankkijoita ympäri Suomen. Valitsemalla suomalaisen tuotteen, pidämme myös huolen siitä, ettei osaaminen häviä Suomesta. Meillä on upea tekstiiliteollisuuden historia ja vielä on koneita ja osaamista. Nyt on se hetki, jolloin se kaikki tietotaito ja osaaminen pitää pelastaa. Onneksi on tullut paljon pieniä firmoja, jotka valmistavat tuotteensa Suomessa, Jutta sanoo. 

Sellupohjaisissa kankaissa suunnittelija näkee tulevaisuuden toivoa. 

- Kun saisimme yhdistettyä suunnittelijat, firmat, yliopistot, metsäteollisuuden ja vieläpä teknologian - siinä on mahtava vientituote, Jutta sanoo.

Nyt Jutta toivoo alkuvuosien säpinän ja turistien palaavan liikkeeseen. Sillä aikaa hänen pöytälaatikossaan jo odottavat ja päässään vielä hautuvat uudet kuosit ehtivät ehkä löytää tuotteen muodon.

- Minulta kysyttiin hiljattain, että lopettaisinko tämän, jos saisin valtavan summan rahaa. Vastaus oli ei. Otan ennemmin vaikka kaikki velat ja haasteet, kunhan saan tehdä, mitä rakastan. 

(kuva: Emmi Moilanen)

Lue myös: Finlaysonin pussilakanakampanja kohautti myös sosiaalisessa mediassa - mautonta vai nerokasta?

Lue myös: Mikä on suosikkisuklaasi? Katso vertailusta, kuinka eettisesti se on valmistettu

Lue myös: Onko kierrekynttilöiden tekeminen oikeasti helppoa? Kokeilimme, jotta voit välttyä murhenäytelmältä

Kilpailut

Uusimmat