Kuva: Shutterstock

Vuoden pahin viherpesuteko on jälleen valittu

16.05.2024 13:15 - Minttu Tikkanen / minttu.tikkanen@bauermedia.fi

Palkinnonsaajasta päätettiin yleisö- ja tuomariäänet yhteen laskemalla.

Vuoden huiputus -palkinnot eli vuoden pahimpien viherpesujen palkinnot jaettiin jälleen.

Tänä vuonna voittajaksi valittiin HKScanin Kariniemen kananpoika -tuotemerkin mainos  “Omasta mielestämme hyvin kasvatettua kananpoikaa". 

Mainoksen valintaa vuoden pahimmaksi viherpesuksi perusteltiin muun muassa siten, että positiivisia mielikuvia luomaan pyrkivän mainoksen kautta katsojan on vaikea realistisesti käsittää eläintuotannon ympäristöongelmien sekä eläinten kärsimyksen vakavuutta.

“Kariniemen mainos on klassista harhaanjohtavaa markkinointia, jossa ympäristöongelmat ja eläinten kärsimys pyritään ohittamaan vetoamalla pintapuolisiin parannuksiin, kuten broileritilojen virikkeisiin tai eläinten ravinnon kotimaisuuteen. Kuluttajalla ei ole realistisia edellytyksiä arvioida eläinten pahoinvointia positiivisten mielikuvien takana. Ei siis ihme, että yleisö äänesti tätä mainosta sankoin joukoin”, kommentoi tiedotteessa Greenpeace Suomen maajohtaja Touko Sipiläinen.

Palkinto jaettiin yleisöäänten ja tuomariäänten yhteenlaskulla, ja kyseistä mainosta äänesti 29 prosenttia vastaajista. Yleisöääniä annettiin kilpailussa lähes 11 000.

Kilpailussa jaettiin myös useita kunniamainintoja

Lisäksi tuomaristo jakoi myös kolme kunniamainintaa. "Törkein itsekeksitty ympäristömerkintä" -kunniamaininta annettiin Metsä Gropuille Serlan pakkausmerkkinöistä, joissa kierrätetyn selluraaka-aineen puute markkinoidaan ikään kuin hyvänä asiana nimittäen sitä "uudeksi ensikuituiseksi laaduksi". "Törkeimmän lobbauskampanjan" kunniamaininta puolestaan annettiin metsäalan järjestöjen ja toimijoiden Metsien Suomi -kampanjalle, jossa uskotellaan suomalaisen metsien käytön olevan kestävällä pohjalla. Lisäksi annettiin "Vuoden klassinen viherpesu" -kunniamaininta Atrian biopohjaisen pakkauksen viestinnälle, jossa kuluttajaa ohjataan ajattelemaan lihantuotantoa vähäpäästöisenä.

Vuoden huiputus -palkinto jaetaan vuosittain edellisen vuoden pahimmalle viherpesuteolle mainonnan ja viestinnän alalla. Kilpailua järjestää Greenpeace. Tuomaristossa istuivat tänä vuonna pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell, somevaikuttaja Jenni Rotonen, vastuullisuusasiantuntija Niklas Kaskeala, toimittaja Jari Tamminen, toimittaja Julia Thurén, somevaikuttaja-toimittaja Noora Shingler ja Greenpeacen maajohtaja Touko Sipiläinen.

Lue myös: Tiedätkö, miten lamput kierrätetään? Yksi asia ratkaisee

Lue myös: Jos taloyhtiön jäteastiaan on heitetty sinne kuulumatonta jätettä, onko oma kierrätys ollut turhaa? Asiantuntija vastaa

Lue myös: Tuleeko alumiinivuoka pestä, jotta sen voi laittaa metallinkeräykseen? Asiantuntijalta selkeä ohje

Lähde: Greenpeace Suomi

Kilpailut

Uusimmat