Kuva: Shutterstock

HSL:n mainoskampanjan rasismikohu paisuu - mainosta tähdittävät MolyBrosin jäsenet kommentoivat

27.08.2024 10:15 - Minttu Tikkanen / minttu.tikkanen@bauermedia.fi

Mainosta on tulkittu monin eri tavoin.

HSL:n uusi mainoskampanja väärennetyllä lipulla matkustamisen haitoista ja seurauksista on noussut sosiaalisessa mediassa keskustelun kohteeksi.

Syynä kohuun on mainoksen arviointi rasistiseksi, sillä sitä tähdittävät MolyBros-vaikuttajaduon jäsenet, jotka ovat molemmat tummaihoisia. Mainos on sosiaalisessa mediassa koettu syrjiväksi, ja sitä on tulkittu niin, että kampanjan kasvot edustaisivat väärennettyjen lippujen käyttäjiä. Tästä ei kuitenkaan HSL:n mukaan kampanjassa ollut kyse.

HSL ilmoitti Linkedin-tilillään olevansa pahoillaan virhearviosta mainoksen suhteen ja poistavansa sen liikennevälineidensä näytöiltä. 

"MolyBros, eli Iba ja Keinaan, olivat esillä myös kampanjamainoksessamme, joka on näkynyt liikennevälineiden näytöillä viikon aikana. Moni on kokenut kyseisen mainoksen rasistiseksi, minkä vuoksi päädyimme poistamaan mainoksen näytöiltä. Materiaalista on syntynyt mielikuva, että kampanjakasvot edustaisivat feikkilippujen käyttäjiä", HSL kommentoi julkaisussaan.

Asia on koettu monin tavoin

Kanta mainoksen rasistisuudesta tai sopimattomuudesta ei ole kuitenkaan ollut yksiselitteinen, sillä mainoksessa esiintyvät MolyBrosin jäsenet ovat nyt ottaneet itsekin Instagram-tilinsä Stories-osiossa kantaa kohuun ja ilmaisseet olevansa syvästi pettyneitä, että ihmiset, joilla ei ole kokemusta rasismista puhuvat heidän puolestaan. 

"Olemme syvästi pettyneitä ja turhautuneita siitä, että vähemmistöihin kuulumattomat henkilöt ottavat itselleen oikeuden puhua puolestamme ja määritellä, mikä on rasismia. Tämä käytös vie äänen niiltä, jotka ovat kokeneet syrjintää ja rasismin vaikutuksia omakohtaisesti", Molybros kirjoittaa.

MolyBros on ottanut kantaa kohuun. (kuva: AOP/Timo Korhonen)

MolyBros kertoo myös lähteneensä innolla mukaan HSL:n kampanjaan, sillä vaikuttajilla on paljon nuoria seuraajia, ja he kokivat kampanjan vastuullisena. Myös HSL on omassa päivityksessään samoilla linjoilla ja kertoo, että halusi nimenomaan MolyBrosin kampanjaansa, sillä kaksikko on kohderyhmän eli nuorten keskuudessa suosittu. 

"Ymmärrämme, että mainoksesta on voinut syntyä tällainen mielikuva. Me HSL:llä ajattelemme, että kyse ei ole ulkonäöstä tai ihonväristä. Valitsimme MolyBrosin kampanjakasvoiksemme siksi, että he ovat nuorten keskuudessa suosittuja ja siksi, että heidän kauttaan tavoitamme laajasti nuoret", HSL:n päivityksessä jatketaan.

HSL aikoo jatkaa kampanjaansa verkossa ja sosiaalisessa mediassa, sillä siellä julkaistuista viesteistä käy yhtiön mukaan paremmin ilmi kampanjan viesti, kun se pelkkien näyttötaulujen mainosten perusteella koettiin epäselväksi.

Lue myös: Joukkoliikenteessä näkyy viikoittain ikävä ilmiö: "Rikosnimike voi olla esimerkiksi lievä väärennys"

Lue myös: HSL:n lippuhintoihin luvassa suuria korotuksia, kertoo Helsingin Sanomat

Kilpailut

Uusimmat