Tuore tutkimus: Tämänmuotoinen lautanen ravintolassa kuihduttaa eniten lompakkoa
Sydämenmuotoinen lautanen ei ole tutkijoiden mukaan vain pelkästään metafora rakkaudelle, vaan konkreettinen aistien herättäjä. Tutkijat havaitsivatkin, että 46 prosenttia asiakkaista, jotka saivat ravintolassa laskun sydänlautasessa jättivät ylimääräisen tipin.
Vastaavasti he huomasivat, että neliönmuotoinen lautanen herätti anteliaisuutta vain 26 prosentissa asiakkaista.
- Sydänlautanen herätti selkeästi voimakkaimman tunnereaktion. Liki puolet asiakkaista antoi tarjoilijalle tipin, jonka summakin oli korkeampi, kuin muissa lautasissa, tutkimuksen johtajana toimiva professori Nicolas Gueguen mainitsee.
Psykologian erikoistutkijat kertovat, että rakkauden symboli herättää ihmisessä sisäisen lämmön ja saa heidät käyttäytymään pyyteettömästi. Tutkimukseen osallistui yhteensä 365 asiakasta ja viisi tarjoilijaa kolmessa eri ravintolassa.
- Käskimme tarjoilijoita lähestymään asiakasta aina yhdellä tietyllä tavalla ja samalla repliikillä. Kaikki lautaset olivat punaisia, samankokoisia ja saman yrityksen valmistamia. Ainoa ero oli muodoissa, Gueguen painottaa.
Lähde: Daily Mail