Naiset pyytävät anteeksi ja epäröivät - peleissä mies- ja naishahmojen välisissä puheissa on eroa
Tutkijat ovat selvittäneet tietokonepeleissä esiintyvien hahmojen puheosuuksien jakautumista sukupuolten välillä. Glasgow'n ja Cardiffin yliopistojen tekemän tutkimuksen mukaan miespuoliset roolipelihahmot käyvät yli 50 prosenttia enemmän keskustelua peleissä kuin naispuoliset hahmot.
Tutkijat analysoivat 50:n eri roolipelin sisäisiä keskusteluja. Analysoidut pelit on julkaistu vuosien 1986 ja 2020 välillä. Analysoitavien pelien joukussa olivat muun muassa Final Fantasy, Skyrim ja Mass Effect -roolipelit.
Roolipeleissä pelaaja voi valita itselleen yhden tai useamman pelattavan hahmon. Tapahtumat sijoittuvat tyypillisesti fantasia- tai dystopiamaailmoihin. Hahmojen on suoritettava peleissä erilaisia tehtäviä päästäkseen pelissä eteenpäin.
Tutkimuksessa analysoitiin yli kuutta miljoonaa sanaa 13 000 hahmolta.
Lähes jokaisessa tutkitussa pelissä mieshahmot kävivät enemmän keskustelua kuin naishahmot, vaikka useissa peleissä on myös useita naispäähenkilöitä.
- Vaikka odotimme löytävämme kaiken kaikkiaan enemmän miesten käymää keskustelua, olimme yllättyneitä, että vain 3:ssa pelissä 50:stä oli yli puolet naisten käymää keskustelua, tohtori Stephanie Rennick Glasgow'n yliopistosta toteaa.
- Olin myös yllättynyt siitä, että naishahmojen puute miespuolisiin hahmoihin verrattuna toistui kaikilla tasoilla päähahmoista NPC-hahmoihin, Rennick jatkaa.
NPC-hahmolla tarkoitetaan pelissä esiintyvää, ei pelattavaa hahmoa.
Tutkijat analysoivat myös peleissä käytyjen vuoropuheluiden sisältöä.
Tutkijat havaitsivat, että vain noin kolmannes puhutuista sanoista tuli naispuolisen hahmon suusta. Naishahmot myös todennäköisemmin pyysivät anteeksi, epäröivät ja olivat kohteliaampia mieshahmoihin verrattuna.
Lue myös: The Last of Us -tähti Pedro Pascal mukana suomalaisen peliyhtiön videolla - "Uniikki kokemus"
Lähde: Independent