Radiopersoona Selecta Andor muistelee Jukka Pojan Brasilian-keikkaa, joka päättyi surmanluoteihin
Ei syytöksiä kulttuurisesta omimisesta
Selecta Andorin reggaeinnostuksesta antaa viitteitä miehen ulkonäkö. Andorilla on näyttävät rastat, jotka on tavattu yhdistää jamaikalaiseen rastafariliikkeeseen. Rastafareille rastatukka on kytköksissä heidän afrikkalaiseen identiteettiinsä, ja rastafariliikkeen katsotaan tuoneen kyseisen tukkatyylin valkoisten länsimaalaisten tietoisuuteen ja suosioon.
Vastaavanlaisen tukkatyylin historia ulottuu kauas rastafariliikkeestä. Yleisen käsityksen mukaan ensimmäinen maininta takkutukasta on muinaisen Intian uskonnollisissa teksteissä 1800 vuotta ennen ajanlaskun alkua. Takkutukkaa on historian saatossa nähty monissa kulttuureissa monilla mantereilla. Tästä huolimatta rastat valkoihoisella on arka aihe ja herättää monesti syytöksiä kulttuurisesta omimisesta. Kulttuurisella omimisella tarkoitetaan sitä, kun valtakulttuurin edustaja omaksuu marginalisoitujen ryhmien tunnusomaisia piirteitä omaksi hyödykseen tai pelkän estetiikan takia. Rastoilla on nykyisellään voimakas yhteys mustaan kulttuuriin ja valkoisten määrittelemien kauneusnormien kyseenalaistamiseen, ja siksi silloin tällöin nousee kohuja, kun valkoihoinen julkkis ottaa rastat. Viime vuosina esimerkkeinä tästä ovat olleet megatähdet kuten Justin Bieber ja Zac Efron.
Selecta Andor sanoo, että hän ei ole kohdannut henkilökohtaisesti kulttuurisen omimisen syytöksiä rastoistaan. Hän ei ole myöskään kohdannut tukastaan ihmettelyä Jamaikalla käydessään. Hän kertoo perehtyneensä rastafarikulttuuriin ja olevansa työssään tiiviisti yhteyksissä Jamaikalle.
- Se, että minulla on takut päässä ei tarkoita sitä, että olisin rastafari. Kasvatin rastat samoihin aikoihin, kun aloin harrastaa dj-toimintaa. Siihen liittyi sekä musiikki että luonnonmukaisuus. Koin, että minulla tulisi olla sellainen kruunu päässä ja että se ilmaisisi kokemusmaailmaani, Andor kertoo.
Kulttuurisen omimisen keskustelut ajautuvat hänen mielestään monesti yksinkertaistavaan väittelyyn.
- Siinä keskustelussa saatetaan monesti mennä vähän vikaan. Keskustelu saattaa mennä sosiaalisen median viha- ja purnauskulttuuriin, missä järkevä keskustelu alkaa kadota, kun ihmiset pyrkivät heittämään toinen toistaan ilkeämpiä kommentteja.
Hän näkee, että suomalaisissa reggae- ja dancehall-piireissä kulttuurisen omimisen keskustelu on painottunut dancehall-tanssiin. Dancehall on reggaesta kehittynyttä jamaikalaisperäistä musiikkia ja siihen liittyy olennaisena osana myös katutanssikulttuuri. Selecta Andor sanoo, että suomalaisissa dancehall-piireissä pyritään antamaan kunniaa lajin alkuperäislähteille ja tuomaan Suomeen jamaikalaisia tanssiopettajia. Samantapaista keskustelua on käyty myös muun muassa twerk-tanssin osalta. Tämä keskustelu sai enemmän näkyvyyttä, kun YleX julkaisi artikkelin suomalaisesta twerk-tähti Tinzestä ja siitä, miten hänen on koettu sivuuttaneen tanssityylin afrikkalaiset juuret täysin. Keskustelun yhteydessä Tinze myönsi, ettei ole työssään tehnyt tarpeeksi rasismin vastustamiseksi ja antaakseen takaisin kulttuurille, jonka pohjalle hän on rakentanut oman menestyvän bisneksensä.
Andor on matkustanut Jamaikalle yhteensä 11 kertaa ja hän on tehnyt yhteistyötä muun muassa jamaikalaisartisti Bamboo Kallumin kanssa. Esimerkiksi Di Place -kappaleella hän on ollut mukana sanoittamassa, toiminut lauluraitojen tuottajana ja laulanut myös taustalaulut. Kappaleen voit kuunnella alta.
Radiossa luodaan draamankaaria
Selecta Andor on vetänyt Blaka Blaka Show’ta Bassolla vuodesta 2008 lähtien. Ohjelman oli pari vuotta tätä aiemmin aloittanut dj-pariskunta Norman ”Rudy” Keinast ja Reea Marjamäki. Kun parille tuli perheenlisäystä, Rudy pyysi Andoria välillä tuuraamaan radio-ohjelmaan, ja lopulta ohjelma siirtyi tyystin Andorin haltuun.
Selecta Andor pyrkii kussakin lähetyksessä rakentamaan eheän draamankaaren musiikillisesti ja kappaleiden lyriikkojen suhteen. Tämän hän on oppinut jamaikalaisilta selektoreilta. Radio-ohjelman teko antaa enemmän vapautta kuin levyjen soittaminen tanssivalle yleisölle.
- Siinä ei ole tanssilattiapainetta, jota satunnaiskävijät saattavat tuottaa. Radiossa voi vetää kokonaisuuden läpi kuten on suunnitellut ilman, että sitä joutuu keskeyttämään jollain yleisön toivomalla biisillä. Sanoisin myös, että radiokuuntelijalla on enemmän kärsivällisyyttä kuin heillä, jotka käyvät klubeilla, Andor sanoo.
Blaka Blaka Show’ta voi kuunnella Bassolla tiistaisin kello 18–20. Viimeisin lähetys on kuultavissa ohjelman SoundCloud-tilillä, ja aiempia lähetyksiä voi kuunnella Selecta Andorin Mixcloud-tililtä.
Lue myös: Jukka Poika lähti työstämään uutta kappalettaan vaimon ehdotuksesta - lopputulos tarjoaa lohtua
Voice.fi ja Basso kuuluvat Bauer Mediaan.
Jatka lukemista