Vieläkö muistat Suomea huijanneen feikkipoppari Kristalin? Näyttelijä kertoo nyt salat kohuhahmon takaa

19.08.2021 16:15 - Iiro Myllymäki

(kuva: Emmi Moilanen)

Ei laula itse Rahaa palaa -kappaleella

Rikkaat ja järjettömät -kampanja jatkui vielä pitkälle vuoteen 2014 asti. Natalil Lintala muistelee, että jossain vaiheessa kampanjaa pyrittiin levittämään hänen mielestään liian moneen suuntaan.

- Huomattiin, että tämä herättää näin paljon huomiota, ja työryhmällä alkoi vähän homma karata käsistä.

Lintalan mukaan häntä yritettiin esimerkiksi taivutella vastailemaan puhelimeen Kristalina prepaid-liittymällä. Hän kieltäytyi tästä.

- En tietenkään suostunut. Jokainen Kristalina ääneen sanottu lause on roolityö, Lintala painottaa.

Siihen nainen suostui, että Kristalille tehdään lisää musiikkia. Alun perin tarkoituksena oli julkaista vain Rähinä Recordsilta tilattu Rahaa palaa -biisi, jonka kirjoittivat Uniikki, eli Dan Tolppanen, ja Elastinen, eli Kimmo Laiho. Kyseinen kappale oli jo valmiina siinä vaiheessa, kun Kristalin näyttelijä valittiin. Näin ollen Lintala ei itse laula kappaleella. Lintala kertoo tämän johtuneen kampanjan alun nopeasta tahdista: castingista meni alle kuukausi Pipefestin-esiintymiseen.

Rahaa palaa -kappaleella laulaa sen sijaan ammattilaulaja Marika Tuhkala. Uniikki kertoo, että Tuhkala oli työskennellyt The Voice of Finland -ohjelmassa taustalaulajana samaan aikaan, kun Elastinen oli ohjelmassa tähtivalmentajana. Tätä kautta Tuhkalaa päädyttiin pyytämään laulamaan kappaleelle. Tuhkala ei halunnut antaa aiheesta haastattelua ja sanoi, että suhtautui asiaan pelkkänä laulukeikkana eikä hänellä ole sen kummempaa suhdetta kappaleeseen.

Koska Natalil Lintala on itsekin kokenut laulaja, hän halusi ehdottomasti laulaa Kristalin seuraavat biisit itse. Kristal julkaisi Stigin ja Majurin kanssa tehdyn Kultaa-kappaleen huhtikuussa 2013 ja Mikael Gabrielin kanssa levytetyn Vihdoin vapaa -singlen marraskuussa 2013. Näissäkin kappaleissa on edelleen viittauksia materialismiin ja Kristalin rikkauksiin, mutta ne eivät ole läheskään niin övereitä kuin Rahaa palaa. Molemmissa kappaleissa Kristal on enemmän rakkauden kuin rahan perään.

Kampanjasuunnittelija Toni Tiusanen kertoo, että uusilla biiseillä oli tarkoitus palvella edelleen Saunalahti-kampanjaa tuottamalla lisää sisältöä verkkoon, mutta biisien piti olla oikeasti hyviä toimiakseen kampanjan osana. Kultaa on ylittänyt Spotifyssa miljoonan striimin rajan, kun taas Vihdoin vapaa on kerännyt noin 770 000 kuuntelua. Rahaa palaa on tietenkin striimatuin yli 2,6 miljoonalla kuuntelulla, ja lähes sama määrä on kertynyt katselukertoja YouTube-videolle.

Nettiympäristön lisäksi Kristal näkyi myös perinteisemmässä mainonnassa muun muassa televisiossa ja lehdissä. Televisiospottien ohjaajaksi tuli Petteri Summasen jälkeen Markus Virpiö, joka oli aiemmin ohjannut muun muassa kilpailevan DNA:n mainosvideon, jossa niin ikään seikkaili mainoskampanjaa varten kyhätty artisti, The Virtanen Band. 

Suomenruotsalaiset suuttuivat

Kristalin rooli vei Lintalan jopa Las Vegasiin, missä kuvattiin musavideo Vihdoin vapaa -kappaleelle yhdessä Mikael Gabrielin kanssa. Naisella on pelkkää hyvää sanottavaa miehestä, joka ei tuossa vaiheessa vielä ollut Vain elämää -marinoitu ”koko kansan Miklu”.

- Mikael oli aivan ihana. Hän arvosti minua nimenomaan ammattinäyttelijänä. Kun miettii heitä, joiden kanssa tein töitä, hän ehkä tajusi kaikista parhaiten, että rakennan roolia. Tuntuu, että Rahaa palaa -aikoina Rähinän tyypeillä oli välillä vaikea muistaa, että perseilen tässä ihan sata lasissa ja että kyse on vitsistä, Lintala sanoo.

Kampanjan pääkoordinaattori Kaj Wasastjerna pitää kampanjaa onnistuneena. Saunalahti sai Kristalin lanseerauskampanjalla voiton digitaalisen median Grand One -kilpailussa parhaan kuluttajakampanjan kategoriassa.

Kampanjan herättämät voimakkaat reaktiot eivät loppuneet Kristalista pöyristymiseen. Rikkaat ja järjettömät -mainokset herättivät jonkin verran pahennusta suomenruotsalaisissa, joista jotkut kokivat, että Blingström-nimisellä perheellä suoraan kuittaillaan heille.

- Sieltä tuli negatiivista palautetta. Unohdimme sitten perheestä puhumisen sukunimellä ja muutimme kampanjaa tämän palautteen perusteella. Meille ei ollut tullut mieleenkään, että se nimi herättäisi tuollaista, Wasastjerna sanoo.

Myös mainoskampanjan alussa mukana ollut Petteri Summanen sanoo, ettei mainoksilla ollut tarkoitus tehdä pilaa suomenruotsalaisista tai maalata heistä kuvaa varakkaina ja tuhlailukulttuuria edustavina ihmisinä.

Lintala kertoo Kristalin olleen erittäin opettavainen ja mielenkiintoinen roolityö. (kuva: Emmi Moilanen)

Kristal elää TikTokissa

Kristal nousi hiljattain esiin TikTokissa, missäs muuallakaan. Kyseinen somealusta on nostanut monia vanhempia biisejä nuoren käyttäjäkuntansa suosioon, ja Rahaa palaa on ponnahtanut esiin viime kuukausina kahdella suositulla Sanna Mariniin liittyvällä videolla. Toukokuussa TikTokissa jaettiin video, jossa kritisoitiin Suomen osallistumista EU:n elvytyspakettiin. Videolla näkyi uutiskuvaa pääministeristä, ja taustalla soi Rahaa palaa. Kesäkuussa puolestaan eräs käyttäjä jakoi pätkän Marinin haastattelusta Joonas Nordman Show’ssa, missä Marin kertoi salamyhkäisesti tietystä kappaleesta, jonka hän kuuntelee aina aamuisin ensimmäisenä. Tässä kohtaa videolla tulee suora leikkaus kuvitteelliseen Marinin Spotify-listaan, jossa ykkösenä on Rahaa palaa. Tätä videota on katsottu lähes 400 000 kertaa.

Jos upotus ei näy, klikkaa tästä.

Rahaa palaa -musavideon monessa YouTube-kommentissa on kesän mittaan kerrottu, että juuri TikTokin Sanna Marin -meemivideot ovat johtaneet heidät kappaleen ääreen. Myös Natalil Lintala on kuullut kappaleen TikTok-suosiosta ja on tästä hyvillään. Itse hän ei tosin sovellusta käytä.

Lintala kertoo, että Kristalin roolia oli hauska esittää, ja työrupeama oli monella tapaa opettavainen. Hän saa edelleen silloin tällöin viestejä, joissa kysytään, voisiko Kristal tehdä uutta musiikkia. Lintala ei suorilta käsin tyrmää mahdollisuutta jonkinlaiselle Kristalin paluulle.

- Mikäli näyttelijänä ja ohjaajana kalenteriini mahtuu duuneja, niin miksi ei. Mutta se on Saunalahden mainoskampanja, enkä näe, mikä arvo Elisalle olisi nostaa hahmoa uudestaan esiin. Jos he haluaisivat uuden kampanjan Kristalilla, voisimme keskustella.

Lue myös: Smurffilevyistä tuli jätti-ilmiö Suomessa - nyt sanoittaja kertoo, miksi tekijät pidettiin salassa

Lue myös: "Rupesit trendipelleksi" - Kalle Niemen viisusuomennokset huvittavat taas, mutta mies itse ei koe olevansa kulttimaineessa

Lähteet: MTV, Stara

Kilpailut

Uusimmat