Miten näitä Oscar-ehdokkuuksia oikein jaetaan?
Minua ihmetyttää erityisesti parhaan elokuvakappaleen kategoria: kaksi ehdokasta?! Huima kamppailu tulossa. Ehdokkaina ovat Flight of the Conchords -komediaduon toisen osapuolen Bret McKenzien tekemä Man or Muppet elokuvasta The Muppets ja Sergio Mendesin Real in Rio -kappale papukaija-animaatiosta Rio. Käsittämätöntä..
Tästä tulee mieleen vain se, ettei elokuva-akatemiaa oikein kiinnosta elokuvien yksittäiset kappaleet tai niitä pidetään vähempiarvoisina kuin elokuvan instrumentaalimusiikkia. Missä on esimerkiksi tämä Mary J. Bligen mahtava kappale The Living Proof elokuvasta Piiat?
Tässä kappaleessa on kaikki kohdallaan: Se on suurelta kuulostava mestariteos, jollaisia on totuttukin kuulemaan Oscar-gaalassa. Olisin niin nähnyt mieluusti Bligen Kodak-teatterin lavalla esittämässä tätä herkkääkin laulua.
Mikäli akatemian selityksenä on se, että he haluavat kovempaa tasoa kappaleille, niin en tiedä mitä he oikeasti haluavat kuulla? Varmasti kaksi kategoriaan valittua kuuluvat sinne, mutta sinne kuuluisi pari muutakin kappaletta. Ymmärrän, etteivät Sir Elton Johninkaan kaikki kappaleet ole mestariteoksia, mutta yllättävää oli silti, ettei hänen Gnomeo ja Julia -elokuvan brittisävytteistä kappaletta Hello, Hello myöskään valittu ehdokkaiden joukkoon:
No, kuukauden kuluttua jännätään, kumpi valituista ehdokkaista voittaa koko kisan. Vau, en jaksaisi millään odottaa. Palaan muihin ehdokkuuksiin huomenna, huh.