Kohuttu vampyyrimusikaali saapui Suomeen
Helsingissä nähdään tänään yksi kaupungin mielenkiintoisimmista musikaaliensi-illoista vuosiin, kun Vampyyrien tanssi käynnistyy kutsuvierasnäytöksellä Peacock-teatterissa. Vampyyrien tanssin tarina on todella värikäs.
Musikaalin on säveltänyt legendaarinen huippusäveltäjä Jim Steinman, joka tunnetaan paremmin pop ja rock-piireistä. Steinman on nimittäin säveltänyt useimmat Meat Loafin ja Bonnie Tylerin hittikappaleista, hänet on palkittu Celine Dionin It's All Coming Back to Me Now -hitistä ja hän on työskennellyt muun muassa Barbra Streisandin, Sisters of Mercyn ja Take Thatin kanssa.
Vampyyrien tanssi -musikaali syntyi, kun Steinman keksi tehdä musikaaliversion Roman Polanskin vuoden 1967 elokuvasta Vampyyrintappajat – anteeksi, hampaanne ovat niskassani. Hän sävelsi musikaalikappaleet, mutta kokonaan uusien kappaleiden kirjoittamisen lisäksi musikaaliin pääsivät uudelleen sanoitettuina joitakin hänen vanhoja mestariteoksiaan. Tällaisia olivat esimerkiksi Bonnie Tylerin Total Eclipse of the Heart ja Streets of Fire -elokuvasta tuttu Tonight is What it Means to be Young.
Vampyyrien tanssi näki päivänvalon Wienissä 1997. Itse Roman Polanski oli saatu mukaan ohjaamaan vanhaan elokuvaansa perustuva musikaali. Teos osoittautui sellaiseksi menestykseksi, että pian käynnistyivät suunnitelmat musikaalin kääntämiseksi englanninkieliseksi ja viemiseksi New Yorkin Broadwaylle. Tarkoituksena oli tehdä siitä Broadwaylle yksi kaikkien aikojen musikaali-ilmiöiksi, jota verrattaisiin jopa huikena menestyneeseen Oopperan kummitukseen.
Steinman ilmoitti itse ohjaavansa Broadway-version. Menestyksen varmistamiseksi päärooliin vampyyrikreiviksi tarvittaisiin todella nimekäs tähti. Ehdokkaina mainittiin ainakin David Bowie, Richard Gere ja John Travolta. Lopulta valinta kohdistui Michael Crawfordiin.
Crawfordin piti olla täydellinen valinta, sillä hän on todellinen musikaalilegenda, joka on palkittu lukuisia kertoja niin Broadwaylla kuin Lontoon West Endissä. Crawford tunnetaan parhaiten siitä, että hän esitti alkuperäisen Oopperan kummituksen nimiroolin, mutta ei ollut näytellyt Broadwaylla sittemmin. Legendan saaminen takaisin takaisin New Yorkin musikaalikartalle olisi jo itsessään tapaus.
Siitä alkoivat kuitenkin vaikeudet. Crawford tiesi arvonsa ja vaati muun muassa tähtitieteellistä palkkaa ja täyden taiteellisen vapauden muokata roolihahmoaan mieleisekseen. Palkasta päästiin sopuun, mutta Steinman joutui antamaan tähdelleen taiteelliset vapaudet.
Oopperan kummitus on maailman teatterihistorian menestynein musikaali. Crawford ei halunnut, että hänen roolisuoritustaan vampyyrina verrattaisiin Oopperan kummitukseen, ja halusi siksi muuttaa niin musikaalia kuin roolihahmoaan enemmän Mel Brooks -tyylisen komedian suuntaan. Myös tuottaja David Sonenberg tuki muutoksia, joten goottityyliseksi tarkoitettua synkkää vamppyyritarinaa alettiin lennossa muokata hauskaksi.
Syyskuun 2011 terrori-iskut sotkivat musikaalituotantoa pahasti, koska suuri osa tuotantotiimistä oli Lontoossa, ja koska lentoja peruttiin ja matkustaminen vaikeutui, pettivät myös aikataulut. Ensi-iltaa siirrettiin ja musikaaliin palkattiin lisää tuottajia, että se saataisiin valmistumaan. Rahoittajat siirsivät Steinmanin syrjään ohjaajan paikalta ja ottivat hänen tilalleen ansioituneen John Randon.
Lopputulos näytti paperilla täydelliseltä, koska kaikilla paikoilla tuotannosta näyttelijöihin oli huippuosaajia. Tosiasiassa oli kuitenkin saatu aikaan kaaos, jossa oli liian monta kokkia yhden sopan ympärillä, koska musikaalilla oli pari ohjaajaa, useita tuottajia, legendaarinen päätähti, rahoittajat ja Steinman, joilla kaikilla oli valtaa ja halu vaikuttaa lopputulokseen, eikä tuo ryhmä lopulta ollut varma, ollaanko tekemässä vakavaa musikaalia vai komediaa.
Lopputuloksesta tuli niin täydellinen fiasko, että Steinman itse ei osallistunut edes musikaalin Broadwayn ensi-iltaan, ja haastatteluissa käytti broadway-versiosta ilmausta "kasa paskaa". Ei siis ihme, että kriitikotkin tyrmäsivät uutuuden ja vain 56 esityksen jälkeen musikaali vedettiin ohjelmistosta. Siitä tuli yksi Broadwayn historian kalleimmista flopeista, jonka tappiot nousivat yli kymmeneen miljoonaan euroon.
Vaikka USA:ssa kävi huonosti, muualla Vampyyrien tanssi on kuitenkin menestynyt hyvin ja sen ensi-iltoja on nähty tasaisesti eri puolilla maailmaa. Tähän mennessä musikaali on nähty ainakin seuraavissa kaupungeissa:
1997 Wien
2000 Stuttgart
2000 Tallinna
2002 New York
2003 Hampuri
2005 Varsova
2006 Tokio
2006 Berliini
2007 Budapest
2008 Oberhausen
2009 Wien
2010 Stuttgart
2010 Antwerpen
2011 Seinäjoki
2011 Pietari
2011 Berliini
2011 Nitra
2014 Pariisi
2016 Helsinki
Tutustu Helsingin kaupunginteatterin uutuusversioon täällä.