Tuntuvatko työpalaverit joskus turhilta? Jättiyritys suosii täysin uudenlaisia tapaamisia
Johtamisen professori Steven G. Rogelberg Pohjois-Carolinan yliopistolta on kirjoittanut kirjan The Surprising Science of Meetings, jossa hän esittelee keinoja siihen, miten työpalavereista voisi saada enemmän irti. Valtaosa on takuulla joskus ollut mukana työpaikan palavereissa, jotka eivät ole tuntuneet mielekkäiltä.
Kokonaan tai osittain hiljaiset palaverit
Kirjassa kerrotaan työpalavereita koskevasta toimintamallissa, jossa hiljaisuudella ja hiljaisuudessa kirjoittamisella on merkittävä rooli. Palaveri voidaan pitää alusta loppuun täydessä hiljaisuudessa tai se voi sisältää hiljaisia vaiheita.
Ideana on, että palaveriin osallistujat saavat kirjoittaa ajatuksistaan ja ideoistaan anonyymisti paperille. Kun tämä on valmista, palaverin vetäjä kerää paperit ja asettaa ne huoneeseen siten, että osallistujat voivat kiertää lukemassa toistensa kirjoitukset. Osallistujat saavat lisätä kommenttejaan muiden kirjoituksiin.
Aiemmissa tutkimuksissa on osoitettu, että brainstormaus hiljaisuudessa tuottaa enemmän laadukkaita ideoita kuin ideoiminen ääneen. Jälkimmäisessä riskinä on, etteivät kaikki sano ideoitaan ääneen, kun taas osa on alituisesti äänessä.
Palaveri alkaa lukutehtävällä
Kirjan mukaan työpalavereista voidaan saada enemmän irti, jos ne aloitetaan lukutehtävällä. Palaveria varten on laadittu kirjallinen johdatus palaverin teemaan ja osallistujat lukevat tapaamisen alussa tämän tuotoksen täydessä hiljaisuudessa. Vasta tämän jälkeen aloitetaan keskustelu. Esimerkiksi Amazonilla suositaan tällaista toimintatapaa työpalavereissa.
Lue myös: Onhan kesälomasi tarpeeksi pitkä? Loman kestolla yllättäviä seurauksia, kun palaat työhösi
Lue myös: Oletko jatkuvasti uupunut? Viisi merkkiä, joista tiedät olevasi loman tarpeessa
Lähde: Business Insider