Kuva: Shutterstock

Kolumni: Kuinka käyttäytyä kassajonossa korona-aikana? En tiedä, mutta vaikeaa se on

16.12.2020 19:45 - Roy Kokkonen

Kassajonottajaa vaanii korona-aikana monta sudenkuoppaa, varoittaa Voice.fi:n toimittaja Roy Kokkonen.

En aina käy Lidlissä, mutta kun käyn, niin kassoille tarvitaan henkilökuntaa, kiitos. Vitsi ei ole omakeksimä, mutta kassajonossa siihen on helppo samaistua. 

Etenkin korona-aikana jonottaminen vaatii useiden kirjoittamattomien käyttäytymissääntöjen täydellistä hallintaa ja päätöksentekokykyä paineen alla. Jonotuskokemusten myötä olen oppinut tuntemaan monta myyjää ja jonottajaa, en henkilökohtaisesti, mutta katseina takaraivossani.

Kassajonottajaa vaanii monta sudenkuoppaa. 

Ensin täytyy valita mahdollisimman nopea jono. Onko yksi täyteen lastattu ostoskärry linjakkaampi liikkeissään kuin kaksi ostoskoria?

Kun jonotus alkaa, panokset kovenevat. Moni vaikea kysymys kalvaa mieltä.

Muistinko punnita banaanit? Kumpi laittaa kapulan hihnalle, minä vai tuo edessä oleva? Ehdinkö pakkaamaan ennen maksamista? Mitä nuo muut nyt ajattelevat - olisi sittenkin pitänyt jättää saunakalja hyllyyn.

Maskien takaa katseet näyttävät poikkeuksetta tuomitsevilta.

Vessapaperia ei onneksi enää hamstrata. (kuva: Shutterstock)

Kun maksun aika koittaa, lähimaksu ei toimi ja kortin joutuu taiteilemaan lompakosta esiin. Ensimmäisellä kerralla pin-koodi menee väärin. Jos maksaa käteisellä, kolikko tippuu kuin rangaistuksena ankaran korttimaksusuosituksen rikkomisesta.

– Tuleeko muuta? kysyy myyjä.

– Ilman muuta. 

Noin ei ainakaan kannata vastata, ellei halua kasvattaa myyjän aivoverenvuodon riskiä ja päätyä pilkattavaksi Jodeliin.

– Kuittia?

– Ei muistoja, kiitos.

Näin vastaan aina Alkossa ja katselen, kun asiakaspalveluhymyyn pakotettu suupieli alkaa nykimään.

No mutta oikeasti, vastaus ”ei kuittia” tulee niin selkärangasta, että olen kironnut useampaan kertaan, kun jotain olisi sitten pitänyt palauttaa.

Kassajonossa turvavälit punnitaan ja maskittomat tuomitaan. Käsidesi käryää hajuraosta huolimatta.

Mutta mikä on sopiva turvaväli? Ohjeistus vaihtelee kaupasta toiseen. Yhtäällä metri riittää, toisaalla alle puolentoista ei parane tulla. THL:n mukaan sopiva väli on 1-2 metriä. Valaisevaa. 

Kassahihnan kiistakapulan korona on sentään vienyt mukanaan, mutta nyt ostokset menevät sekaisin, eikä myyjä kuule pleksin takaa huikkausta "Hei, noi ei oo mulle".

Vaikeaa tämä jonottaminen.

Lue myös: Ethän ole yksi heistä? Markettityöntekijät paljastavat 12 ärsyttävintä asiakastyyppiä

Kilpailut

Uusimmat