Tiedätkö jo mikä on shrinkflaatio? Se kiihtyy nopeasti ja vaikuttaa todennäköisesti sinunkin kukkaroosi
Ruuan hinnan nousu on todennäköisesti jo näyttäytynyt jokaiselle ruokaostosten tekijälle. Yksi tapa hintojen piilonousuun on kuitenkin ostajan näkökulmasta erityisen viheliäinen.
Englanniksi shrinkflation eli vapaasti suomeksi puhekielessä kääntynyt shrinkflaatio iskee tuttujen pakkauksien kokoon. Hinta pysyy edelleen samana, mutta pakkaus pienenee tai sisällön grammamäärä vähenee. Kuluttaja tulee siis maksaneeksi vähemmästä määrästä saman hinnan kuin aiemmin enemmästä.
Kauppojen toiminnassa ei ole sinänsä mitään kiellettyä. Se vain saattaa tuoda kuluttajalle huijatun olon, vaikka vääryyttä ei periaatteessa olekaan tapahtunut. Samaa on todennut aiemmin Helsingin Sanomien haastattelussa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell.
- Tuotekoon käyttäminen vaivihkaisiin hinnankorotuksiin voi murentaa asiakkaiden luottamusta, Beurling-Pomoell sanoo Helsingin Sanomille.
Kuluttajat ovat jo huomanneet ilmiön
Shinkflaatiota käsittelevät videot keräävät runsaasti katselukertoja myös TikTokissa. Alta voit katsoa yhden videoista, joissa pienentyneitä pakkauksia esitellään. Jos video ei näy, voit katsoa sen täältä.
Katso kilohintaa
Jos omalla kohdallaan ei halua tulla sumutetuksi tuotteen koosta ja hinnasta, on varmin tapa suunnata katse tuotteen kilohintaan.
CNBC-talousmedia pitää epätodennäköisenä, että tuotekoko enää kutistumisen jälkeen kasvaisi entiselleen, mutta kilohinnan tarkkailu mahdollistaa tuotteiden todellisen vertailun keskenään ja siten mahdollisen säästön tekemisen.
- Se on ostosten tekijöistä kiinni tulla tietoisemmaksi kilohinnoista, kerrotaan CNBC:n aihetta käsittelevässä artikkelissa.
Lue myös: Ruuan hinta nousee kohisten - WWF kertoo, kuinka ostoskorin loppusummaa voi painaa alemmas
Lue myös: Haluatko säästää sähköä? 5 kodinkonetta, jotka ovat energiasyöppöjä
Lähteet: CNBC, Helsingin Sanomat