Kuva: Shutterstock

Tutkimus: Suurella osalla maahanmuuttajataustaisista nuorista osaaminen koulussa huolestuttavan heikkoa

30.09.2024 15:45 - Minttu Tikkanen / minttu.tikkanen@bauermedia.fi

Taustalla voi olla monia syitä.

Jyväskylän yliopiston tuoreessa, PISA-tutkimuksen tuloksia hyödyntävässä tutkimuksessa selvisi, että maahanmuuttajataustaisten oppilaiden pärjääminen koulussa laahaa edelleen kantaäväestön taidoista.

PISA-tutkimukseen mukaan suuri osa maahanmuuttajataustaisista oppilaista määrittyy tukimuksessa heikkojen osaajien joukkoon. Esimerkiksi lukutaidossa ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajataustaisista oppilaista 61 prosentilla ja toisen sukupolven maahanmuuttajataustaisista oppilaista 39 prosentilla oli heikko lukutaito vuoden 2022 PISA-tutkimuksessa.

Opetusministeri Anders Adlercreutz pitää tulosta huolestuttavana, johon hän haluaa myös pystyä puuttumaan.

– Perustaitoja, eli luku-, kirjoitus- ja laskutaitoja vahvistetaan lisäämällä perusopetuksen vähimmäistuntimäärää kolmella vuosiviikkotunnilla. Oppimisen tuen uudistuksella varmistetaan riittävien tukitoimien saatavuus kaikille esi- ja perusopetuksen oppilaille. Tarveperusteisella tasa-arvorahoituksella tuetaan erityisesti heikommista taustoista tulevien oppilaiden oppimista, sanoo opetusministeri, Adlercreutz sanoo. 

Oppilaidet tulokset laskevat ylipäätään

Maahanmuuttajataustaisten nuorten heikommat tulokset selittyvät muun muassa heikommalla lukutaidolla. Se oli heikentynyt entisestään sitten vuoden 2012, mutta toisaalta niin on myös nuorten lukutaito keskimäärin ylipäätään. Suomalaisnuorten laskevat PISA-tulokset ovat olleet esillä jo aiemminkin.

Osassa mitatuista alueista ero kantaväestön oppilaiden ja maahanmuuttajataustaisten nuorten tulosten välillä oli kuitenkin kaventunut vuodesta 2012. Ero oli kaventunut matemaattisissa ja luonnontieteellisissä aineissa. Ero johtuu kuitenkin kantaväestön taitojen näissä aineissa merkittävästä heikkenemisestä. 

Tutkimuksessa selvitettiin myös, että toisen sukupolven maahanmuuttajataustaiset oppilaat menestyvät kaikilla arviointialueilla paremmin kuin ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajataustaiset oppilaat. Maahanmuuttajatausta itsessään ei näyttänyt ennakoivan huonoa koulumenestystä, vaan sitä hankaloittivat enemmän juuri puutteellinen lukutaito sekä toisaalta perheen heikko sosioekonominen asema. 

Lisäksi taustalla voi olla myös muita syitä. Esimerkiksi ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajaustaiset nuoret kokivat tutkimuksessa myös muita useammin kiusaamista ja ulkopuolisuuden tunnetta, mikä voi myös osaltaan vaikuttaa koulussa pärjäämiseen ja viihtymiseen.

Tutkimukseen osallistui 241 koulua ja 10 239 oppilasta. Tutkimuksessa oli 1060 ensimmäisen sukupolven ja 806 toisen sukupolven maahanmuuttajataustaista oppilasta.

Lisää aiheesta voit lukea alta. 

Lue myös: Suomalaisnuorten PISA-tulokset laskevat kuin lehmän häntä - suunta alaspäin kaikissa Pohjoismaissa

Lähde: Jyväskylän yliopisto

Kilpailut

Uusimmat