Helsinki haaveilee vähäpäästöisemmästä kaupungista - Autoliitto pitää suunnitelmaa eriarvoittavana
Helsingin kaupunki tiedotti keinoista, joilla se mahdollisesti pyrkii pääsemään päästövähennystavoitteisiinsa. Yksi merkittävimmistä keinoista on alue, jolla saa ajaa vain päästöttömillä ajoneuvoilla. Tätä aluetta kutsuttaisiin ympäristövyöhykkeeksi.
Ympäristövyöhyke käsittäisi Helsingin kantakaupungin ja alue tulisi laajentumaan vaiheittain. Mahdollisissa rajoituksissa otettaisiin huomioon asukkaiden erilaisia tarpeita, kaupunki kertoo tiedotteessa.
Helsingin kaupunki asetti itselleen monen muun organisaation ja kaupungin tapaan ilmastotavoitteen toteutettavaksi vuoteen 2030 mennessä. Kaupungin arvion mukaan yli 60 prosenttia Helsingin päästöistä johtuu aikarajaan mennessä nimenomaisesti liikenteestä.
- Helsinki on onnistunut vähentämään ilmastopäästöjään merkittävästi. Lämmityksen ja sähkönkulutuksen päästöt ovat vähentyneet huomattavasti. Sen sijaan liikenteen päästöt eivät ole vähentyneet riittävän nopeasti, Helsingin kaupunkiympäristön toimialajohtaja Ville Lehmuskoski toteaa tiedotteessa.
Kaikki eivät tätä esitystä purematta niele. Autoliitto otti suunnitelmiin kantaa toteamalla, että se muun muassa eriarvottaisi kaupunkilaisia. Lisäksi se haittaisi muualta Helsinkiin saapuvien liikkumista.
- Tällaisella päätöksellä ei vauhditettaisi sähköautojen myyntiä, vaan ajettaisiin palvelut ja niiden perässä olevat ihmiset muualle, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen arvioi tiedotteessa.
Helsinkiläisiltä kysyttiin vuonna 2024 mielipiteitä polttomoottoriautoilla ajamisesta ja niiden rajoittamisesta kantakaupungissa. 44 prosenttia vastanneista koki mahdolliset rajoitukset myönteisesti. Sen sijaan 32 prosenttia suhtautui ideaan kielteisesti, tiedotteesta selviää. Autoliitto suhtautuu kyselyyn varauksella.
- Jos autottomilta kysyy, pitäisikö autoilua rajoittaa, niin vastaus on todennäköisesti sama kuin jos kysyttäisiin, pitäisikö naapurilta kerätä enemmän veroja. Jos kysyy rajoituksista kantakaupungissa asuvilta tai asioivilta polttomoottoriautoilijoilta, niin vastaus saattaa olla erilainen, Nieminen toteaa.
Thaimaan pääkaupungissa Bangkokissa on tartuttu kuluvalla viikolla samankaltaiseen ongelmaan erityyppisellä ratkaisulla. Siellä rajut ilmansaasteongelmat pakottivat jopa 350 koulun sulkemaan ovensa.
Bangkokin viranomaiset päättivät yrittää täsmälääkitystä kaupunkia piinaavaan pulmaan, yleisradioyhtiö BBC kertoo. Kaupungin julkinen liikenne on käytettävissä viikon ajan ilmaiseksi. Tällä tavoitellaan yksityisautoilun vähenemistä ja näin ollen ilmansaasteiden laantumista.
Kaupunkien ilmanlaatua seuraavan IQAir-yhtiö kertoi menneellä viikolla, että Bangkok on maailman seitsemänneksi saastunein kaupunki.
Helsingissä niin ikään tavoitellaan kaupunkilaisten terveyden merkittävää kohentumista. Ympäristövyöhykkeen myötä ilmanlaadun odotetaan paranevan, melun vähenevän ja liikenneturvallisuuden kohentuvan. Niin ikään kaupunki odottaa kävelyn ja pyöräilyn yleistyvän entisestään.
Mahdollisia päästövähennystoimia kaupunki käsittelee kaupunkiympäristölautakunnan kanssa 28. tammikuuta.
Lue myös: Helsingin keskeisen kadun muuttamisesta kävelytieksi äänestettiin - näin kävi
Lue myös: Helsingin ratikkaliikenteeseen tulossa tänä vuonna positiivinen muutos
Lue myös: Miten moni suomalainen kulkee työmatkansa autolla? THL:n tutkimus selvitti
Lähteet: Helsingin kaupunki, Autoliitto, BBC