Pyramidihuijauksen uhrilta avoin kirjoitus: Ahdistus ja häpeä jäivät!
Lukemattomat suomalaiset ovat kokeneet tämän: Puhelin soi, ja soittajana on ikivanha tuttu, jonka kanssa et ole ollut tekemisissä vuosiin. Hän kertoo, että hänellä on todella tärkeää asiaa, jonka vuoksi haluaa ehdottomasti tavata. Asia on sellainen, ettei sitä kuulemma voi kertoa puhelimessa. Kun menet tapaamiseen, tuleekin paikalle myös kolmas henkilö. Tapaamisen todellinen luonne selviää, kun kolmas henkilö paljastuu ammattimaiseksi värvääjäksi, jonka tehtävä on houkutella sinut mukaan verkostomarkkinointiin. Vanhan tuttusi vastuulla on ollut houkutella sinut paikalle ja nyökkäillä värvääjän vieressä vakuutteluja siitä, että mukaan lähtemisesi olisi loistava idea. Hänelle se olisikin, sillä hän saisi siitä rahaa tai muita etuja.
Tuosta puhelinsoitosta alkaa monen ura verkostomarkkinoinnin parissa. Monet nimittäin pistävät nimensä liittymispaperiin, sillä värvääjien tehtävänä on saada menestyminen näyttämään helpolta tai ainakin mahdolliselta. Uuden tyypin täytyy vain värvätä pari tyyppiä tuonne ja pari tyyppiä tuonne, ja kun noista mukaan lähtijöistä jokainen tekee saman, niin yhtäkkiä tienaakin kuulemma vähällä vaivalla jo aika paljon.
Puheet suurista tuloista vetoavat erityisesti nuoriin ja huonosti koulutettuihin. He ovat myös helpommin värvättäviä siksi, että eivät todennäköisesti osaa nähdä verkostopyramidin todellista luonnetta. Ja kun uusi hyväuskoinen on saatu mukaan, aletaan hänen motivaatiotaan ruokkia kaikin keinoin. Mukaan lähteneitä kannustetaan käymään maksullisissa koulutuksissa, jotka ovat todelliselta luonteeltaan enemmän hurmoksellisia hengennostatustilaisuuksia kuin oikeita koulutuksia. Heitä myös kannustetaan visualisoimaan omat haaveensa leikkaamalla haaveita tukevia motivaatiokuvia. Katsomalla sitten näitä kuvia urheiluautoista, suurista omakotitaloista, huviloista ja valkoisista hiekkarannoista, voi uskotella, että haaveiden toteutuminen kyseisen verkostoyrityksen kautta on mahdollista.
Lähes jokaisen mukaan lähtevän kohdalla haaveet jäävät kuitenkin vain kivoiksi leikekuviksi, sillä on laskettu, että verkostomarkkinointia tekevistä vain yksi prosentti yltää sitä kautta edes kohtuulliseen toimeentuloon.
Yksi mukaan lähteneistä ja pettyneistä julkaisi viime viikolla oman tarinansa MuroBBS-sivustolla. Hänet värvättiin noin 10 vuotta sitten Move Networks -verkostofirmaan, joka on sittemmin jo lopettanut toimintansa. Tuntemansa häpeän takia nainen uskaltaa kertoa tarinansa vasta nyt.
"Olin juuri ja juuri täysi-ikäinen lukiolais-tyttö kun kaverini pyysi mukaan tähän "loistavaan bisnekseen". Värväys tapahtui tuttuun tapaan kahvikupin äärellä kun kaverini "kaveri" puhui mut pyörryksiin. Siihen aikaan lupailtiin hommia uuden ja hienon virtuaali-kauppakeskuksen promoottorina. En alunperinkään uskonut passiivisiin tuloihin vaan innostuin elämäni ensimmäisestä työpaikasta ja ajattelin, että vähän kortteja jakamalla saisi pientä sivutuloa opintotuen oheen. Värvääjä oli itse vain hieman mua vanhempi ja fiilisteli mahtavilla bilematkoilla ja tietenkin rahalla."
"Tästä siis alkoi "urapolkuni" verkostomarkkinoinnissa. Voi kun olisin kuunnellut omia vaistojani, kun aloin jo aika pian miettimään, onko kyseessä oikea työpaikka! 100-listaa alettiin vääntämään muistaakseni ensimmäisen LTE:n jälkeen ja ylälinja oli kovasti aktiivinen mun suhteen."
Kirjoittajan mainitsema satalista on monissa verkostofirmoissa mukaan lähteneen ensimmäinen työtehtävä. Hänen on listattava tuttavapiiristään sata ihmistä, joita yritetään seuraavaksi värvätä mukaan. Sadan tutun listalle mahtuu perheenjäsenten ja parhaiden ystävien lisäksi myös kaukaisia kavereita. Eli kun vanha opiskelukaveri soittaa, ja kertoo haluavansa tavata mahtavan liikeidean merkeissä, tarkoittaa se, että puhelun vastaanottaja on päässyt hänen satalistalleen.
LTE tarkoittaa liiketoimintaesittelyä, eli viikottaista tilaisuutta, jossa esitellään yrityksen toimintaa uusille mukaan tulleille ja luodaan henkeä pidempään mukana olleille.
"Alusta asti painotettiin kuinka ei saa kuunnella pahoja puheita ja negatiivisia ihmisiä tulee vältellä. Tuohon aikaan mulla ei ollut nettiä käytössä kuin koululla joten en sitten googlettanut "firman" toimintaa. Sain muistaakseni ensimmäisten parin viikon sisään omaan alalinjaani A ja B henkilöt, joiden kanssa käytiin joka viikko kiltisti ihmettelemässä "koulutuksia"."
"Aika pian aloin ihmettelemään kuinka sama kaava toistui joka viikko ja kuukausi noissa koulutuksissa. Tunsin opiskelijana suurta painostusta, kuinka olin pakotettu maksamaan siitä, että kuulen samat asiat, jotka muistin jo melkeinpä ulkoa. Lippu maksoi 7€ ja ellen ole aivan väärässä, niin se maksettiin käteisellä ja rahastaja piti kirjaa ketkä on olleet paikalla. Ehkä tämäkin oli yksi ylälinjan tapa kontrolloida. Tapahtuman jälkeen ylälinjalaiset kokosivat aina omat tiiminsä saamaan palautetta. Muistan muutamia kertoja kun joku nolattiin muiden edessä tenttaamalla miksi lyhkäreitä ei ollut tarpeeksi jne."
Lyhkäri tarkoittaa lyhytesittelyä, eli juuri sitä ensimmäistä tapaamista mahdollisen värvättävän kanssa.
"Osallistuin myös yhteen eventtiin johon liput maksoi muistaakseni 40€ ja se oli todellakin hurmoshenkinen. Olin aivan ymmälläni kun porukka hyppi tuoleilla ja tanssi käsiä taputtaen aina kun lavalle tuli joku "johtaja-tasolta". Noita pyramidin yläpäässä olevia hehkutettiin jo paljon ennen eventtiä ja puhuttiin kuinka sitten nähdään hienoja autoja kun heillä on tapana kurvata ovien eteen vippeinä. Aikamoista henkilöpalvontaa!"
"Kun homma eteni musta yritettiin saada värvääjää noihin lyhkäreihin. Ideana niissä on opetella piirtää mahdollisimman samanlainen kahden sivun esitelmä kuin sponsorikin on aina tehnyt. Tätä toimintaa kutsuttiin monistamiseksi ja siihen liittyi myös tiettyjen sanamuotojen käyttö ym."
"Missään vaiheessa omaa ylälinjaa ei saanut kyseenalaistaa ja painostus oli todella kovaa. Mulle esim. naureskeltiin kun mietin tulevia kirjotuksia ja jatko-opintoja. Kaikkienhan olis pitänyt unelmoida urheiluautoista ja elämästä palmujen alla! Motivaatiokuvia käskettiin myös laittamaan joka paikkaan, että muistaa minkä vuoksi hommia painetaan. En laittanut. Tunsin tulleeni petetyksi ja suurin haaveeni tuon ikäisenä oli vain elää normaalia elämää"
"Voisin vielä jatkaa tuosta henkisestä painostuksesta lisää... Tunsin ahdistavaksi kun olin tosiaan saanut alleni tarvittavat henkilöt ja mun olisi pitänyt painostaa heitä tekemään enemmän. Lähdettyäni mukaan en todellakaan ajatellut toiminnan olevan noin värväykseen perustuvaa! Asiakkaitakin alettiin tekemään vitamiinisoppareilla, joista ei siis aluksi ollut mitään puhetta. Käsitin, että asiakkaita tulee hankkia jotta saa krediittejä. Yllätyksenä tuli myös molempien jalkojen tasapainoehto, mikä ei sitten täyttynyt kun en ollut tehnyt aktivointiostoja tarpeeksi. Jatkuvasti tuli uusia kuvioita ja olin aivan ymmälläni mikä koko kuvion juoni on. Halusin lopettaa melko pian aloituksesta, mutta mulle puhuttiin kuinka en tee tarpeeksi ja alkuun on vaikeaa. Tuossa vaiheessa koulu kärsi kun aloin masentua. Koulutuksiin painostettiin osallistumaan ja mikäli mennyt niin soiteltiin perään syyttävään sävyyn. Myös jos A tai B henkilöni olivat poissa mun olis pitänyt pommittaa heitä."
"Tunsin erityisesti tulleeni huijatuksi kun sain kuulla, että pitäisi ottaa y-tunnus. En ollut tiennyt mitään siitäkään ja ajattelin olevani niin tyhmä kun en ottanut selvää... No se jäi tekemättä ja lopetin touhun muutaman kuukauden jälkeen yli 1000e köyhempänä, mutta selvisin onneksi menettämättä luottotietojani. Mitään ei jäänyt käteen ja menetin jopa muutaman kaverin, mikä jälkeenpäin harmittaa eniten."
"Kaikki ton touhun kautta saadut kaverit on jääneet, syystä että meillä ei vaan ollut enää mitään yhteistä ja arvomaailma alkoi tuntumaan liian erilaiselta. Nykyään elän omia unelmiani ja onneksi en lopettanut kouluja nuorena ja tyhmänä! Olen mukavassa työpaikassa ja elän tavallista arkea "oravanpyörässä" ma-pe klo 8-16 :) Tämän paikoin rönsyilevän kirjoitukseni halusin jakaa, että edes joku jättäisi lähtemättä mukaan tai edes lopettaisi heti kun siltä tuntuu. Olen vasta vuosien aikana oppinut ymmärtämään, että ei ole noloa myöntää itselleen tulleensa huijatuksi. Tämä verkostomarkkinointikokeilu jätti jälkeensä yllättävän paljon ahdistusta ja häpeää enkä oikein vieläkään puhu siitä kenellekkään. Osa tunteista niitä aikoja kohtaan on alkanut nousemaan pintaan vasta hiljattain, niistä suurinpana itseinho ja viha."
Osa verkostomarkkinointiyrityksistä on todellisuudessa hurmoksellisia myyntilahkoja, joiden toiminta muistuttaa uskonlahkoja. Radio City esitteli tänään listan tuntomerkeistä, joita tarkkailemalla voi erottaa myyntilahkot asiallisista verkostoyrityksistä. Lue lista täältä.