Nainen jakoi samaistuttavan huomion shoppailureissultaan - syy ikävälle vaatekokoilmiölle selvisi
Vaatteiden shoppailu voi olla turhauttavaa ja haastavaa silloin, kun oma vaatekoko vaihtelee merkkien välillä. Vaatejätti H&M:llä asioinut henkilö kirjoitti Facebookiin päivityksen ja antoi palautetta merkille pieleen menneestä ostoskokemuksesta:
”Olen todella ylpeä kehostani. Siihen meni kauan aikaa, mutta olen täysin sinut leveän lantioni, pehmeiden reisieni ja pienen mahani kanssa. Olen aina ollut kokoa 40 ja tyytyväinen siihen, mutta kun kokeilin farkkujanne, olin ärsyyntynyt, hikinen ja turhautunut. Farkut eivät selvästikään ollut tehty naiselle, joka on kokoa 40. Miksi brändi voi sanoa vaatteen olevan kokoa, mitä se ei selvästi ole?”
Kuvan ja päivityken voit katsoa täältä.
H&M on nyt vastannut asiakkaan palautteeseen ja luvannut nostaa kokoja yhdellä numerolla ylöspäin. Vaatekokojen vaihtelu on kuitenkin muidenkin kuin vain H&M:n ongelma. Mistä tämä johtuu ja mitä asialle voisi tehdä?
New Yorkissa sijaitsevan Parsons School of Designin muotoilun ja kestävän kehityksen yliassistentti Timo Rissasen mukaan kokojen vaihtelu brändeittäin johtuu siitä, että jokainen merkki saa valita itse kokotaulukkonsa eivätkä taulukoissa huomioida erilaisia vartalotyyppejä ja niiden vaihtelua. Tämän lisäksi vaatteet tehdään yhdelle vartalotyypille, hoikalle, joka ei ole eri kokojen väliltä. Esimerkiksi naisten vartaloiden oletetaan olevan tiimalasivartaloisia, mutta suurin osa kehoista ei ole tämän mallisia.
Rissasen sanoin ongelmaan ei valitettavasti ole yhtä ainoaa ratkaisua. Brändien kannattaisi tutustua omaan asiakaskuntaansa, heidän vartalotyyppeihinsä sekä kokoihinsa ja alkaa tämän jälkeen suunnitella kokotaulukot niiden pohjalta.
Lue myös: Katsooko peilistä turvonneet kasvot? Helppo kikka, joka karistaa pöhötyksen
Lue myös: Täydellinen arki- ja juhlakampaus syntyy sekuneissa - ota muotiväen suosikkityyli haltuun
Löhde: Teen Vogue