Uransa lopettaneen Daft Punkin 10 biisiä, jotka jokaisen tulisi tietää - katso listaus
Maanantaina musiikkimaailmaan jysähti uutispommi, kun ranskalaisduo Daft Punkin lopettamisesta ilmoitettiin. Yllättäen tullut uutinen luonnollisesti herätti surua faneissa, mutta se nosti pintaan myös kiitollisuuden. 28 vuoden aikana Guy-Manuel de Homem-Christon ja Thomas Bangalterin tuotosten tahtiin on tanssittu, ihmetelty, itketty - ja vielä kerran tanssittu. Nyt on tullut meidän aikamme kiittää heitä musiikista.
Daft Punkilla on hyvin suuri vaikutus siihen, mihin suuntiin elektroninen musiikki ja pop ovat muovautuneet viimeisten vuosikymmenien aikana. Voisi sanoa, että he mullistivat musiikkikentän vähintään kolmesti. Ensin 1990-luvun lopussa, kun he olivat vahvoina tekijöinä nostamassa ranskalaista housemusiikkia maailmanmaineeseen. Sitten vuonna 2006, kun he esiintyivät Coachella-festivaalilla ja viitoittivat suuntaa sille, millaista visuaalista tykitystä sittemmin olemme nähneet dj-esiintyjiltä festarien isoimmilla lavoilla. Ja vuonna 2013, kun heidän versionsa diskomusiikista Get Lucky etunenässä sai musiikintekijät haikailemaan nostalgisesti menneeseen.
Daft Punkin vaikutus on ollut niin merkittävä, että lopettamisuutisen jälkimainingeissa esimerkiksi The Guardian kutsui duoa koko 2000-luvun vaikutusvaltaisimmiksi popmuusikoiksi.
Daft Punk kehittyi vuosien varrella kapinahenkisistä makuuhuonetuottajista Grammy-palkintoja kahmiviksi, ”oikeita soittimia” hyödyntäviksi suurmiehiksi. Heidän jokainen vaiheensa on ollut vähintään kiehtova, vaikka eivät hekään kaikessa ole onnistuneet (katson sinua, Human After All -albumi). Listasimme kymmenen tärkeintä Daft Punk -kappaletta, jotka jokaisen musiikinkuluttajan tulisi tietää.
Da Funk
Daft Punkin alkuaikojen likainen soundi on voimissaan vuoden 1995 Da Funkissa. Kappale on syystäkin päässyt monille listauksille 1990-luvun parhaista kappaleista. Da Funkin puolivälissä mukaan tuleva Roland TB-303 -syntetisaattorin bassolinja särisee niin ilkeästi, että jo se riittää käännyttämään rock-uskovaisetkin Daft Punkin puolelle. Jo uransa alussa Daft Punk ymmärsi myös visuaalisuuden päälle. Moni ei pysty kuulemaan Da Funkia ajattelematta Spike Jonzen sille ohjaamaa musiikkivideota.
Around the World
Daft Punk onnistui tekemään yksinkertaisesta mielenkiintoista. Tuskin missään heidän kappaleessaan se tulee paremmin esiin kuin vuoden 1997 klassikossa Around the World. Kappale rakentuu yksinkertaisista elementeistä ja on äärimmäisen toisteinen - nimilyriikkaa hoetaan 144 kertaa - mutta kappale ei käy missään kohtaa tylsäksi. Kappale on siitäkin maaginen, että se tuskin kuulostaa vanhentuneelta vielä sadan vuoden päästäkään.
One More Time
Toisteisuuden voimaan luotetaan myös vuonna 2000 julkaistussa One More Time -hitissä. Mukana on kuitenkin huomattavasti enemmän lyriikkaa ja dynamiikkaa kuin Around the Worldissa. Romanthony parkaisemassa ”one more time” tai ihan vain ”mmmmhhh” saa minkä tahansa tanssilattian sähköistymään. One More Time on kuin musiikin muotoon pakattua euforiaa, ja se on yksi elektronisen popin ehdottomia klassikoita.
Harder, Better, Faster, Stronger
Daft Punkin kakkosalbumi Discovery (2001) oli täynnä paisuttelua ja kiiltävää pintaa. Se myös vakiinnutti vokooderilaulut osaksi Daft Punkin dna:ta. Harder, Better, Faster, Stronger on pomppivana tsemppibiisinä kuin lastenlaulu toisesta ulottuvuudesta ja sellaisenaan osoitus Daft Punkin musiikissaan viljelemästä huumorista. Tietenkin leikin elementti oli vahvasti läsnä jo kaksikon robottipersoonissa. Harder, Better, Faster, Stronger nousi uudelleen esiin vuonna 2007, kun Kanye West sämpläsi sitä Stronger-hitillään.
Digital Love
Niin ikään Discovery-albumilla mukana ollut Digital Love on yksi Daft Punkin puhtaimpia popbiisejä. Kappaleen yhdistelmässä suloisuutta ja surullisuutta on jotain erittäin skandinaavista. Jäämme odottamaan ruotsalaistähti Robynin coveria.
Technologic
Karulla ja minimalistisella Human After All -levyllään (2005) Daft Punk loi kuvaa dystooppisesta maailmasta, jota teknologia ja erityisesti televisio hallitsee. Lähes yksiselitteisesti kriitikot ja fanit pettyivät albumiin, joka tehtiin vain kuudessa viikossa ja jolla Daft Punkin kappaleiden toisteinen luonne tuntui menneen liian pitkälle. Albumin kohokohta on toisteisuudessaan vastustamattoman puolelle menevä teknojyrä Technologic. Se on kuin Harder, Better, Faster, Stronger, josta on imetty sielu ja ilo pois ja tunnelmasta on tullut leikkisän sijaan autoritäärinen.
Around the World / Harder, Better, Faster, Stronger (live)
Hyvin harvakseltaan keikkailleen Daft Punkin viimeiseksi kiertueeksi jäi Alive 2006/2007 -kiertue, joka käynnistyi ylistetyllä Coachella-festivaalin vedolla. Ennen kyseistä keikkaa Daft Punk ei ollut kovassa huudossa Human After All -levyn aiheuttaman pettymyksen takia. Vasta kun robottiduo miksasi kyseisen albumin kappaleet osaksi aiempaa tuotantoaan livenä, palapelin palat osuivat kohdalleen. Yksi Alive-setin huippukohdista on tämä Around the Worldista ja Harder, Better, Faster, Strongerista koostettu yhdistelmä. Jo pelkästään livetallennetta kuunnellessa voi kuvitella, mitkä vuosisadan bileet tämän tahtiin olivat käynnissä.
Get Lucky
Pharrell Williamsin ja kitaristilegenda Nile Rodgersin kanssa tehty Get Lucky oli vuonna 2013 kaikkialla, ja siitä tuli Daft Punkin uran suurin hitti. Vaivattomasti etenevä diskokappale oli ensimaistiainen Random Access Memories -albumilta, jolle Daft Punk kokosi aiempiin tuotoksiinsa verrattuna enemmän yhteistyökumppaneita - ja sai enemmän palkintoja ja arvostusta kuin koskaan.
Giorgio by Moroder
Yksi Random Access Memories -albumin huippuhetkistä on myös yksi sen oudoimmista. Tuottajalegenda Giorgio Moroder kertoo elämäntarinaansa samalla, kun Daft Punk tekee musiikillaan kunniaa miehen syntetisaattorirakkaudelle. Moroderin mukaan Daft Punkin miehet olivat haastattelua studiossa äänittäessään niin pikkutarkkoja, että he halusivat äänittää haastattelun kolmella mikrofonilla. Mikrofonit edustivat eri aikojen teknologiaa, ja niitä käytettiin sitä mukaa, mistä elämänvaiheestaan Moroder kertoi.
The Weeknd feat. Daft Punk - Starboy
Daft Punk ei ole julkaissut omaa musiikkiaan Random Access Memoriesin jälkeen, ja he ovat olleet vierailemassa vain kahdella biisillä. Kanadalaistähti The Weekndillä on kunnia olla se ihminen, joka sai robotit kaivautumaan vielä esiin bunkkeristaan. Starboy-kappaleella Daft Punk osoitti, että halutessaan siitä olisi voinut tulla modernia popmusiikkia muille tekevä tuottajakaksikko. Harmillista, että Daft Punkia ei nähty vierailemassa The Weekndin hiljattaisessa Super Bowl -väliaikashow’ssa. Harmillista, että Daft Punkia ei nähdä enää missään.
Lue myös: Legendaarinen Daft Punk lopettaa
Lue myös: The Weeknd sekä Daft Punk haastettiin oikeuteen Starboy-hitistään, syytetään plagioinnista
Lähteet: Mixmag, BBC, The Guardian