Suomen Spotify-ykköseksi nousi yllätysnimi - suomirap-biisin lyriikat tulkittu naisvihamielisiksi
Suomen Spotifyn ykköseksi on noussut YB026:n ja Nuteh Jonezin esittämä Steppasin Partyy. Omakustanteena julkaistu suomalaiskappale on esimerkki somepalvelu TikTokin voimasta. Steppasin Partyy lähti leviämään TikTok-videoissa ja alkoi sitä kautta kerätä suosiota sekä Spotifyssa että YouTubessa. Artikkelin kirjoitushetkellä biisillä on Spotifyssa yli 525 000 striimausta, ja YouTubessa kappaleen musiikkivideota on katsottu yli 280 000 kertaa.
Kappaleen nousukiitoa on voimistanut sen sanoitusten herättämä keskustelu. Somalitaustaisten espoolaisräppäreiden biisin lyriikat on tulkittu monissa yhteyksissä naisvihamielisiksi.
”Steppasin partyy, minä ja mun malis / nää bad hoes on mun saaliin / mä scoreen sen pilluu niinku maalii”, kappaleen kertosäkeessä räpätään.
Myöhemmin kertosäkeessä räpätään, että ”tää ämmä ei kestä mun banaanii”.
Rumban päätoimittaja Jukka Hätinen nosti lyriikat esiin kommenttikirjoituksessaan. Hätisen mukaan kappaleen sanoitusten misogynia on toisintoa monille yhdysvaltalaisille ja myös suomalaisille rap-sanoituksille. Hätisen mielestä Steppasin Partyy osoittaa, että rapin yhteydessä on keskusteltava paitsi rasismista, myös misogyniasta.
Helsingin Sanomien kolumnissa toimittaja Oskari Onninen puolestaan kommentoi viitaten Rumban kirjoitukseen, että ”kulttuurivallanpitäjät keskustelevat espoolaisräppäreiden kappaleesta nyt yhtä holhoten kuin Suomessa keskusteltiin 40 vuotta sitten punkista”. Onnisen mielestä nykyään kappaleita on tapana tulkita liian kirjaimellisesti, jolloin sävyjen ja erilaisten kertojaäänien mahdollisuutta rap-lyriikassa ei haluta tunnistaa.
Tuure Boelius poisti biisiä levittävän videonsa
YB026:n ja Nuteh Jonezin kappaleen sanoituksesta keskusteltiin osana Radio Helsingin Musa vai bisnes -ohjelman maanantaina 29.3. esitettyä jaksoa. Jakson teemana oli seksuaalivähemmistöjen asema Suomen musiikkikentässä. Jaksossa vieraana ollut tuottaja-muusikko Noah Kin ihmettelee, miten misogyynisiä heittoja saa viljellä hittimusiikissa, mutta homoseksuaaleja pyydetään pitämään oma seksuaalinen suuntautumisensa biiseistä ulkona.
Vieraana Maria Veitolan juontamassa ohjelmassa oli myös artisti Tuure Boelius, joka oli osallistunut Steppasin Partyy -kappaleen TikTok-trendiin ja käytti kappaletta omalla videollaan palvelussa asiaa sen kummemmin ajattelematta. Boelius näki, miten kappale nosti sijoitustaan Suomen Spotifyssa ja päätti vihdoin kuunnella koko kappaleen.
- Laitan sen autossani päälle ja ajattelen, että ei v*ttu, ei saatana, kun kuuntelen sitä tekstiä. Sehän on aivan järkyttävää! Sitten tajusin, että minulla on tämä TikTokissa ja videolla on jotain 200 000 näyttökertaa. Ehkä mun pitää ajaa nopeasti tuohon tiensivuun ja poistaa tämä, Boelius sanoo Musa vai bisnes -ohjelmassa.
Boelius kertoo, että poisti videonsa jo ennen kuin kappaleen lyriikat olivat ylittäneet valtakunnallisen uutiskynnyksen Rumban artikkelissa, jossa myös Boeliuksen TikTok-video mainitaan. Koko keskustelun pääsee kuulemaan Musa vai bisnes -ohjelman nettisivuilta.
Steppasin Partyy -kappaleen sanoitukset ovat herättäneet keskustelua myös toisesta näkökulmasta. Monet ovat esimerkiksi kappaleen YouTube-kommenteissa naureskelleet sille, miten vähän he tästä periaatteessa suomenkielisestä kappaleesta ymmärtävät. Sanoitukset ovat täynnä slangia ja englanninkielisiä ilmauksia.
”Milloin suomenkielinen versio ulkona?” kyselee yksi YouTubessa.
”Äidinkielen lukutaidon koe 2021 syksy, tehtävä 1: ”Analysoi YB:n ja Nuteh Jonezin kappaleen ”Steppasin Partyy” sanoituksia mahdollisimman monesta näkökulmasta.” Vaikein lukutaidon koe ikinä”, kirjoittaa toinen.
Lue myös: Tuure Boelius Päivi Räsäsen vastauksesta kirjeeseensä: 'Luojan kiitos, hän ei tee lääkärin työtä'
Lue myös: Fanit huolestuivat Maustetyttöjen kakkoslevyn sanoituksista - sanoittaja tyynnyttelee nyt huolia
Lähteet: Rumba, Helsingin Sanomat, Radio Helsinki, Klangi