Kaikki UMK-kappaleet arvioitavana - Robin Packalenia käy sääliksi ja kisan yllättäjä on nerouden äärellä
Lxandra – Something to Lose (3,5/5)
Lxandra kilpailee UMK:ssa kisan ainoalla balladilla. Tämä erottaa hänet heti muista nopeiden poprallien esittäjistä, ja UMK-raatien voisi olettaa tykästyvän Lxandran kauniin viipyilevään lauluun. Tämän vuoden UMK:ssa kansainvälisten raatien painoarvo on 25 prosenttia. Suurta yleisöä Something to Losen on vaikeampi saada puolelleen. Kappale ei ole tyypillinen euroviisuballadi. Se ei ole erityisen voimakas eikä tarttuvakaan. Se kyllä kasvaa, mutta sitten hiipuu taas ja lopulta loppuu kuin seinään eikä aivan lunasta lupauksiaan. Lxandra onkin kertonut YleX:lle, että kappale oli alun perin 30 sekuntia pidempi ja sitä piti lyhentää vastaamaan UMK:n ja Euroviisujen vaatimaa kolmen minuutin mittaa.
Hienovaraisuudessa on kauneutta, ja kappaleen indie-estetiikka ja kuulas tunnelma luovat viehättävän kokonaisuuden. Elämän merkityksellisyyden etsimisestä kertovat sanoitukset eivät sorru latteuksiin. Pelkkänä kappaleena Something to Lose ei kuitenkaan ole tarpeeksi muistettava, joten se vaatii hienon visuaalisen ylöspanon lavalle tehdäkseen todellisen vaikutuksen. Toivotaan, että Lxandra onnistuu sellaisen loihtimaan Turun Logomossa helmikuun 25. päivä.
Käärijä – Cha Cha Cha (4,5/5)
Nyt ollaan jonkin nerouden äärellä. Käytännössä kaikille tuntematon Käärijä pääsi yllättämään takavasemmalta ja rykäisi itsensä UMK:n voittosuosikiksi ja Spotify-listojen ykkössijalle. Ilahduttavinta on se, miten hullulla kappaleella se tapahtui.
Cha Cha Cha sekoittaa teknoa, räppiä, metallia ja amispoppia tuuperruttavaksi cocktailiksi, josta suomalaiset pitävät nyt kaksin käsin kiinni kuin Käärijä piña coladasta. Biisin siirtymä täydestä räyhäämisestä melodiseen loppuun on rohkea tehokeino, joka korostaa kappaleen kertojan kokemaa vapautumista. Tässä on ryyppäysbiisi, johon on vangittu pahimpien (tai parhaimpien) ryyppäysiltojen kaoottisuus. Koko paketissa on kiehtova yhdistelmä kansanomaisuutta ja eklektisyyttä.
Käärijästä ja kappaleesta on tullut nopeassa ajassa jo ilmiö. Olisi hykerryttävää nähdä, mitä Cha Cha Challe kävisi Euroviisuissa. Potentiaalia on vaikka ja mihin. Finaalipaikka olisi varma, jos live-esitys ei ole aivan mahalasku. Finaalin yleisöäänistä lupaan povata jo sijoittumista viiden parhaan joukkoon. Käärijä jää varmasti mieleen ja herättää intohimoisia reaktioita äänestäjissä – se on nähtävissä jo kansainvälisten euroviisufanien innostuneista kommenteista. Euroviisuihin ei kannata lähettää mitään valjua ja varmistelevaa. Paradoksaalisesti Cha Cha Cha on tämän UMK:n riskaabelein biisi, mutta sen lähettäminen Euroviisuihin ei olisi riski laisinkaan.
Kuumaa – Ylivoimainen (3/5)
Kuumaa-yhtyeen Ylivoimainen edustaa Uuden musiikin kilpailun selkeintä hittipotentiaalia. Kappale tuntuu olevan kuin räätälöity radion tehosoittoon, mutta samalla siinä on myös ilahduttavaa vaivattomuutta. Se on kuin Benjaminin kappaleen romanttisempi ja kaihoisampi pikkuserkku, joka haluaa tulla hoidettavaksi emotionaalisesti eikä sillä tavalla.
Jokin sanoituksen uhmakkaassa päättäväisyydessä ja musiikin melankolisessa vireessä ei ihan kohtaa. Ylivoimainen uhkaa kaikessa laadukkuudessaankin jäädä hieman liikaa äänimatoksi ja sieväksi kesäfiilistelyksi. Yhtyeen karisma ja virallisella lyriikkavideollakin nähtävä nuori vimma saattavat nostaa biisin kuitenkin ihan uuteen arvoon livevedossa.
Portion Boys – Samaa taivasta katsotaan (1/5)
Nyt on sellainen annos junttidiskoa, että vain Frederikin vierailu puuttuu. Samaa taivasta katsotaan pudottelee vaivaannuttavia viittauksia muihin Euroopan maihin sellaisella pieteetillä, että kyllähän tämä laskelmoinnilta haiskahtaa. Mikään määrä suitsutusta eri maiden nähtävyyksille ja stereotypioiden toistelu ei kuitenkaan saisi näitä maita äänestämään tätä Euroviisuissa.
Koko touhu tuntuu vain vanhanaikaiselta, ja kappaletta kuuntelee silmiään pyöritellen. Todellako tämä oli seitsemän parhaan joukossa UMK:ssa, johon lähetettiin 363 laulua? Biisiin on lätkäisty päälleliimattu ”syvä sanoma” kaikkien tasa-arvoisuudesta ja eurooppalaisesta yhtenäisyydestä. Lopulta biisi on pelkkä huumoripala, joka ei naurata.
Plussaa on annettava biisin kekseliäästä ensimmäisestä modulaatiosta, joka yllättää kuulijan heti kättelyssä. Lisäksi Kimi Räikkönen -maininta on jo onnistuttu meemiyttämään, joten ei tämäkään täysin vailla ansioita ole.
Voice.fi, Radio Nova, Iskelmä, SuomiRock ja Podplay kuuluvat Bauer Mediaan.
Lue myös: UMK:n altavastaaja Käärijä haluaa hämmentää yleisöä - paljastaa "häiriintyneen" euroviisusuosikkinsa
Lähde: YleX
Jatka lukemista