Kuva: Shutterstock

Suomalaiset striimaavat yhä enemmän musiikkia, mutta yksi seikka erottaa meidät muista pohjoismaista

28.06.2024 09:15 - Aaro Heiskanen / aaro.heiskanen@bauermedia.fi

Tiktok on noussut perinteisen radion rinnalle uuden musiikin löytämisen kanavana, kertoo tuore tutkimus.

Musiikkia kuunnellaan yhä enemmän digitaalisten suoratoistopalveluiden kautta, ainakin pohjoismaissa, kertoo tuore Polaris Nordic: Digital Music in the Nordics 2024 -tutkimus. Teoston, Norjan TONOn ja Tanskan Kodan yhteispohjoismainen tutkimus valotti pohjoismaista viihteen suoratoistoa.

Suomalaisista musiikin suoratoistopalveluita kertoi käyttävänsä 95 prosenttia. Näistä suosituin oli Youtube. Sieltä musiikkinsa kuunteli jopa 78 prosenttia suomalaisista. Suoratoistojätti Spotifyn osuus suomalaisten musiikinkuuntelusta oli selkeästi pienempi, 60 prosenttia.

Spotifylla on kuitenkin pohjoismaisesta näkökulmasta kuunteluajan suhteen vankka jalansija. Sen maksullisilla versioilla pohjoismaissa keskimääräinen päivittäinen kuunteluaika oli 2,1 tuntia. Suomessa musiikin kuunteluun käytetään keskimäärin 3,5 tuntia päivässä.

Valloitettu on radio, nyt myös Tiktok

Mitä nuorempi on, sitä todennäköisemmin uutta kuunneltavaa löytää Tiktokista. 12-17-vuotiaista yli viidesosa (23%) kertoi löytävänsä uutta musiikkia Tiktokista. 18-29-vuotiailla vastaava luku oli 22 prosenttia.

Kolmekymppisistä lähtien musiikin löytämisessä tapahtuu kuitenkin selkeä muutos. Vain noin 9 prosenttia 30-39-vuotiaista kertoi löytäneensä uutta musiikkia Tiktokista. Viisikymppisistä ja sitä vanhemmista vain 2 prosenttia mainitsi löytäneensä Tiktokista uutta musiikkia.

50-65-vuotiailla ensisijainen uuden musiikin lähde oli radio (35%). Vastaava luku oli nuorilla ja nuorilla aikuisilla vain noin kymmenen prosenttia. Keskimäärin radion osuus musiikin löytämisestä oli reilu neljännes (26%).

Muita yleisimpiä kanavia uuden musiikin löytämiseen kotimaassa olivat Youtube (13%), jonka kanssa samaan lukuun pääsi suoratoistopalveluiden omat suositukset ja soittolistat, sekä ystävien suositukset (7%).

Suomessa musiikista maksetaan keskiarvoa vähemmän

41 prosenttia suomalaisista käytti suoratoistopalveluista maksullisia versioita. Pohjoismainen keskiarvo on 55 prosenttia, joten suomalaiset ovat selkeästi kitsaampia maksamaan musiikin kuluttamisesta.

Luku on kuitenkin noussut, sillä vuonna 2022 maksullisia versioita käytti 35 prosenttia suomalaisista. Samalla kun maksullisten versioiden käyttö on lisääntynyt, on maksuttomien versioiden käyttö vähentynyt. Suoratoistopalveluiden maksuttomia versioita kertoi käyttävänsä 54 prosenttia suomalaisista. Luku on laskenut kaksi prosenttiyksikköä vuoden 2022 tilastoista. Yhä useampi suomalainen on siis halukas maksamaan kuluttamastaan musiikista.

Teoston lisensointijohtaja Markus Kaarto näkee lisääntyneen musiikin kuuntelusta maksamisen positiivisena asiana.

- Suoratoistopalveluiden premium-versiot tarjoavat kuluttajalle korkealaatuista musiikkikokemusta sekä musiikintekijälle merkittävästi paremman korvauksen jokaisesta striimistä. On ilahduttavaa nähdä, että suomalaiset ovat kuitenkin parin vuoden takaista useammin valmiita panostamaan musiikin laatuun ja samalla varmistamaan, että musiikintekijät saavat ansaitsemansa tunnustuksen ja taloudellisen tuen, Kaarto mainitsee tiedotteessa.

Lue myös: KSML: Gettomasan sanavalinnoista juhannusfestareilla nousi kohu - kutsui yleisöään "koiranpaskaksi"

Lue myös: Spotify lisää tarjontaansa pitkään odotetun ominaisuuden

Lue myös: Viime vuoden soitetuimmat kappaleet Suomessa ovat selvillä - yksi oli ylivoimainen

Lähde: Teosto

Kilpailut

Uusimmat