Näin musiikkimaailman tähdet käräjöivät oikeuksistaan
Artistit ja yhtyeet joutuvat toisinaan puolustamaan oikeuksiaan oikeudessa eikä kyse ole yleensä pienistä summista. 30 Seconds to Mars -yhtyeen veljespari Jared ja Shannon Leton vuonna 1999 allekirjoittama viiden levyn sopimus Immortal Recordsin kanssa jäi ainoastaan yhteen julkaistuun ja toiseen viimeisteltyyn levyyn Virgin-yhtiön ostettua Immortalin vuonna 2004. Virginin myöhemmin vaatiessa bändiltä lisää levyjä oikeusteitse 30 miljoonan dollarin korvausvaatimuksella, yhtye vetosi kotiosavaltionsa lakiin, joka rajoitti kaikki työsopimukset ainoastaan seitsemän vuoden mittaisiksi. Bändi onnistuikin vapautumaan Virginiltä emoyhtiö EMI:lle ja on sittemmin tehnyt yhden albumin lisää.
Vaikka managerin on tarkoitus edistää musiikkisuojattinsa uraa, ei käräjöinti myöskään artistin ja managerin välillä ole harvinaista. Evanescencen tapauksessa yhtyeen manageri Dennis Rider haastoi bändin 10 miljoonan dollarin korvauksiin saamistaan potkuista, mutta solisti Amy Lee iski takaisin syyttämällä miestä muun muassa rahojen hukkaamisesta, kulujen ylilaskuttamisesta ja pahoinpitelystä.
Muun muassa Backstreet Boys -yhtyeen perustaja ja manageri Lou Perlman osoittautui huonoksi ainekseksi miehen pimittäessä rahoja manageroimiltaan bändeiltä. Pearlman haastettiin oikeuteen lähes jokaisen suojattinsa toimesta saamatta jääneiden rahojen vuoksi. Mies saikin lopulta pitkän vankilatuomion talousrikoksista, mutta pääsyynä tuomiolle oli pyramidihuijaus, jonka avulla Pearlman vedätti sijoittajilta 300 miljoonaa dollaria kuvitteelliseen yhtiöön.
Lähde: Soundi