Kuva: Larian Studios

Valintojen fantasiamaailma - Arvostelussa: Divinity: Original Sin 2 (PS4/XBOX/PC)

20.09.2018 15:30 - Henri Laukka / henri.laukka@bauermedia.fi

Larian Studiosin hittipeli on käännetty vihdoin konsoleille. Kymmeniä vuosia ihastuttaneiden RPG-pelien juuret omaavan Divinity: Original Sins 2 -pelin Definitive Edition avaa konsolipelaajille valtavan valintojen fantasiamaailman.

Larian Studiosin työstämä Divinity: Original Sin -sarja on kaikkien fantasiadikkareiden unelma. Jo ensiosallaan pelaajakunnan vakuuttanut roolipelisarja on kerännyt kriitikoilta ylistystä ja kahminut vuoden peli -palkintoja kaapit pullolleen. Alun perin viime vuoden syyskuussa julkaistu peli sai tämän vuoden elo-syyskuun taitteessa konsolikäännöksen, joka sisältää pelistä käyttöliittymältään hiotun version ja takuuvarmaa viihdettä jopa yli sadaksi tunniksi.

Magiikka on Rivellonin maailmassa laitonta. Sourcerereiksi kutsutut maagit kerätään kasaan ja asetetaan Divine Order -nimisen ryhmän valvovan silmän alle. Pelaajan luoma tai vaihtoehtoisesti valmiin taustatarinan omaava hahmo, on vangittu ja kärrätty Sourcererien täyttämälle Fort Joyn saarelle. Sotilaiden miehittämä saari on vankila, josta ei ole ulospääsyä -tai ei ollut ainakaan tähän asti. Pelaajan tehtävänä on löytää pakoreitti saarelta ja jahdata vankilaivan upottanutta pahista.

(kuva: Larian Studios)

Peli vakuuttaa jo hahmonluonnista lähtien. Larian Studios on luonut tarinalliseen teokseensa kuusi hahmoluokkaa, jotka sisältävät muun muassa valtakuntansa menettäneen liskoprinssin ja merikapteenin virkaa toimittaneen kääpiön, joiden tarina nivoutuu pelin pääjuoneen saumattomasti. Hahmot ovat myös muokattavissa lähes vapaasti, joten pelaaja saa itse valita millä tavalla peliä haluaa pelata. Tämä lisää myös pelin uudelleenpeluuarvoa, sillä jokainen pelikerta uudella hahmolla on erilainen.

Valintojen maailma on pelaajalle täysin avoinna. Perinteiseen, kymmeniä vuosia vanhaan, Baldurs Gate tyyppiseen RPG-kaavaan nojaava Divinity: Original Sin 2 on aivan valtavan laaja peli. Tarinavetoisen pelin juuret ovat nimenomaan noissa menneiden aikojen roolipeleissä, ja niiden juurten päälle on onnistuttu rakentamaan mukaansa tempaava kokemus, joka viihdyttää alusta loppuun saakka. Valtavan eeppisen pääjuonen lisäksi pelissä on satoja, ellei tuhansia, sivutehtäviä, joista jokainen on oma minitarinansa jo valmiiksi massiivisessa teoksessa. Pelin tarinaan ja samaistuttaviin sivuhahmoihin uppoaa täysillä eikä nauruntyrskähdyksiltä tai muilta tunteilta voi välttyä.

Graafisesti kaunis peli rullaa pleikkarilla varsin mallikkaasti ja käsikirjoitus on huippuluokkainen. Tarina imaisee pelaajan mukaansa niin sanotusti täysillä. En pystynyt arvostelua varten tekemään graafista vertailua alkuperäisen ja Definitive Editionin välillä, mutta internetistä löytyvät arviot kertovat grafiikan olevan yksityiskohtaisempaa ja hiotumpaa. Pro ja normiversion erot ovat selkeitä ja 4K television välityksellä hiotun maailman yksityiskohdat ponnistavat silmille kauniina ja mietittyinä.

(kuva: Larian Studios)

Jokaisen kulman takana tuntuu odottavan lokaatio täynnä mielenkiintoisia hahmoja ja tekemistä. Valinnoilla on myös merkitystä jo hahmonluonnista saakka, sillä osa Rivellonin maailman asukkaista joko vihaa tai rakastaa toisen rodun edustajia. Myös harmaata aluetta on toki olemassa ja kukaan vastaan kävelevistä NPC:istä ei ole samanlainen kuin toinen. Divinity: Original Sin 2:den maailmassa kaikilla tuntuu olevan jotain sanottavaa ja osalla ympärillä pörräävistä ja jutustelevista hahmoista on myös sama agenda pelaajan kanssa. Mukaan tarttuukin nopeasti ryhmä Sourcerereita joiden kanssa pelin eeppinen tarina kolutaan läpi alusta loppuun, oli se loppu pelaajan valinnoista johtuen millainen tahansa.

Taistelut toimivat perinteiseen vuoropohjaiseen tyyliin ja niissä on sopivasti haastetta. Osa vastaan tulleista vahvemmista vihollisista ovat jopa niin haastavia, että ennen matsia tehdyt tallennukset nousevat pelastamaan takki auki taisteluun lähteneen pelaajan. Uudella yrityksellä neljällä hahmolla vuorotellen tapahtuvat taktiset ratkaisut ovat monimuotoisia ja jokaiseen taisteluun voi lähteä täysin erilaisella taktiikalla.

(kuva: Larian Studios)

Yksi pelin tarjoamista mielenkiintoisimmista teknisistä mahdollisuuksista on se, että sitä pystyy pelaamaan yhdessä ystävien kanssa. Itse pelailin peliä couch co-op -hengessä kotosalla, mutta myös netin välityksellä toimiva yhteistyö on mahdollista. Jokainen pelaajista kontrolloi omaa hahmoaan ja päättää kokemuspisteiden asettelusta, hahmonsa tekemistä dialogivalinnoista ja ratkaisuista täysin itsenäisesti. Todellisille roolipelaajille on siis helppoa hypätä Divinityn maailmaan mukaan ja heittää nopparopeilun hengessä päälle rooli, jota pitää yllä koko seikkailun ajan.

Divinity: Original Sins 2 on jokaisen roolipelaajan märkä unelma. Se sopii myös matalamman kynnyksen pelaajille, jotka haluavat tutustua peliin, josta pidetään näin ylistävää ääntä. Pelin konsolikäännös on harvinaisen onnistunut ja split-screeninä toimiva sohva co-op -mahdollisuus toimii erinomaisesti. Kaikesta paistaa tekijöiden rakkaus perinteisempiä roolipelejä kohtaan ja peli on selkeästi tehty pelaajien toimesta toisille pelaajille.

Divinity: Original Sins 2 - Definitive Edition on julkaistu PC:lle, PS4:lle ja XBOX Onelle 31. Elokuuta. Arvosteluversiona PS4.

Lue myös: Supersankaripeli, jota kaikki ovat odottaneet - Arvostelussa: MARVEL’s Spider-Man (PS4)

Kilpailut

Uusimmat