Haluatko edetä urallasi? 15 helppoa askelta päästä työpaikalla suosioon
Jokainen meistä joutuu joskus elämänsä aikana käymään työhaastattelussa, virallisessa tapaamisessa, kokouksessa tai tiimipalaverissa. Siten kaikkien suomalaisten tulisi osata peruskäytöstavat ja kohteliaat muodollisuudet, joilla hurmata muut kanssaihmiset. Parhaimmassa tapauksessa työetiketin hallitsevat jäävät kollegoiden ja esimiesten mieleen positiivisella tavalla. Tämä taas näkyy hyvänä uranäkymänä ja samalla parempana tilipussina.
Nämä 15 vinkkiä antavat sinulle oivat eväät niin työpalaveria kuin asiakastilaisuuttakin varten. Varsinkin edustustyötä tekevien on syytä kerrata seuraava ohjeistus läpi.
1. Yritä lämmitellä keskustelua muiden tilaisuudessa olevien kanssa ennen "virallista osuutta". Voit perinteiseen tapaan kommentoida esimerkiksi säätä tai kysellä muiden kuulumisia.
2. Esitä asiasi ytimekkäästi. Älä jaarittele tai toistele jo kertaalleen sanomiasi asioita.
3. Kättele napakasti. Liian rento ja ryhditön kädenpuristus ei anna sinusta itsevarmaa kuvaa muille.
4. Nouse aina seisomaan, kun sinut esitellään jollekin.
5. Ole ajoissa.
6. Istu suorassa ja ryhdikkäästi.
7. Pukeudu asiallisesti.
8. Saavu paikalle hyvin valmistautuneena.
9. Jos olet tapaamisen kulusta vastuussa, pysyttele aikataulussa ja siirry aiheissa eteenpäin täsmällisesti.
10. Puhu selkeällä ja kuuluvalla äänellä.
11. Vältä syömästä tapaamisen / kokouksen aikana. Kahvin, teen, veden tai virvokkeiden juominen on kuitenkin täysin hyväksyttävää.
12. Älä keskeytä kenenkään puheenvuoroa.
13. Älä vilkuile puhelintasi jatkuvasti ja muista laittaa luurisi äänettömälle.
14. Älä säästä kaikkia kysymyksiäsi tapaamisen loppuun. Jos sinulla on kysyttävää, voit aukaista suusi hyvissä ajoin ennen palaverin viimeisiä minuutteja.
15. Älä ryntää ovesta ulos heti tapaamisen päätyttyä. Kiitä kohteliaasti esimerkiksi asiakkaitasi tai kollegoitasi. Jos taas itse olet ollut "vieraan" roolissa, kiitä palaverin koollekutsujia, hyvästele muut kohteliaasti ilman kiirettä ja poistu ovesta ilman hoppua.
Lue myös: Vältä yleisimmät virheet ja pian unelmiesi työpaikka on sinun - 7 vinkkiä työnhakijalle
Lähde: Business Insider