Mercedes esitteli hurjan uutuuden - neliovisessa autossa 800 hevosvoimaa
AMG oli vielä muutamia vuosia sitten Mercedes-Benzin niin kutsuttu hovivirittäjä, joka teki tehoversioita Mercedeksen tuotantoautoista. Sittemin yritys päätyi Daimlerin omistukseen, minkä seurauksena syntyi myös uusi alabrändi Mercedes-AMG, jonka alla myös nykyinen AMG-mallisto kulkee. Nimimuutoksen lisäksi AMG:n resurssit oletettavasti kasvoivat ja "pajalla" alettiin tehdä omaa tuotekehitystä ja omia automalleja.
AMG on tehnyt itsenäisesti molemmat tähtikeulan viime aikojen urheiluautot, eli SLS AMG:n sekä AMG GT:n. Nyt Genevessä nähty AMG GT Concept on kolmas AMG:n itsenäisesti suunnittelema kokonaisuus. Kyseessä on paitsi ensimmäinen AMG:n tekemä neliovinen, myös ensimmäinen hybridivoimaa hyödyntävä urheiluauto.
Näyttävien linjojen sisään piiloutuu tuttua, mutta aiemmin toisiinsa yhdistämätöntä tekniikkaa. Polttomoottorina toimii useissa AMG:n tuttu 4,0-litrainen tuplaturbo-V8. Tämä on saanut parikseen sähkötekniikkaa, joka tullaan tuntemaan tuotantovaiheessa nimellä EQ Power+. Kokonaisuudessaan voimalinjan sähköalueella on hyödynnetty Mercedeksen F1-osaamista ja sähköpaketti onkin variaatio F1-autoissa käytetystä kokonaisuudesta. Valmistaja ei kerro tarkempia teknisiä tietoja, mutta akun kerrotaan olevan kevyempi ja pienempi kuin nykyisin käytettävissä hybrideissä, mutta myös kapasiteetiltaan suurempi. Lisäksi rakenne on modulaarinen, joten akkupaketin kokoa voidaan kasvattaa helposti eri variaatioihin.
Ja koska on kyse AMG:stä, on myös suorituskyky kohdallaan. Yhteistehoa voimalinjasta tarjoillaan 816 hevosvoimaa (600 kW) ja voima välitetään kaikille neljälle pyörälle 4Matic+-nimellä kulkevan mukautuvan nelivetojärjestelmän kautta. Satasen vauhtiin valmistaja kertoo auton spurttaavan alle kolmessa sekunnissa. Jäämme odottamaan tuotantoa.
Kuvat: Mikko Autio
Lue myös: Seat paljasti: koko automallisto saa uuden lippulaivan!
Lue myös: Suomalaisten rakastama Nissan Qashqai uudistui, ajettavuus ja ulkonäkö uusiksi - katso kuvat