Etuvetoisten autojen ME-aika rikkoutui - katso video huippuajosta
Saksassa sijaitseva Nürburgring on yksi maailman legendaarisimmista moottoriradoista. Radan vanhalla osuudella, joka tunnetaan nimellä Nordschleife, on mittaa yli 20 kilometriä. Tällä Eifelin vuoristossa kiertelevällä osuudella on kaikkiaan 73 mutkaa, ja korkeuseroa matalimman ja korkeimman pisteen välillä on lähes 300 metriä.
Radan haastavuus houkuttelee useat autonvalmistajat testaamaan etenkin sporttimallejaan täällä. Samalla radasta on tullut epävirallinen kilpailupaikka, kun valmistajat pyrkivät mahdollisimman hyvään kierrosaikaan. Uusimpana lisäyksenä Honda ilmoitti ajaneensa etuvetoisten katuautojen uuden ennätysajan uudella Civic Type R:llä. Alla olevalla videolla nähdyllä kierroksella kului aikaa 7 minuuttia ja 43,8 sekuntia. Vertailun vuoksi farmarimallisella Seat Leon ST Cupralla kierros ajettiin vuonna 2015 aikaan 7 minuuttia 58,12 sekuntia.
Honda on panostanut paljon uuden kymmennen sukupolven Civicin kehittämiseen. Lippulaivamalli Civic Type R:n pellin alta löytyy uusi 2,0-litrainen turboahdettu moottori, joka tuottaa 320 hevosvoimaa ja 400 newtonmetrin väännön. Kori on 16 kiloa edeltäjäänsä kevyempi ja samalla vääntöjäykkyys on parantunut 36 prosentilla. Nämä yhdessä uuden alustasuunnittelun kanssa mahdollistavat huomattavasti aiempaa korkeammat kaarrenopeudet, jotka ovat avainasemassa kierrosaikajahdissa. Edeltäjään verrattuna uusi Type R on Nürburgringillä noin 7 sekuntia nopeampi.
Kierrosennätys ajettiin katulaillisille, joskin ratakäyttöön hyvin soveltuvilla renkailla. Tämän tarkempaa tietoa valmistaja ei renkaista kerro. Auto oli myös turvallisuussyistä varustettu niin sanotulla kelluvalla turvakaarella, jolla ei ollut valmistajan mukaan vaikutusta korin jäykkyyteen. Kaarista tullutta lisäpainoa oli kompensoitu poistamalla muun muassa multimedialaitteistot ja takapenkit.
Hyppää kyytiin Civicin ennätyskierrokselle.
Kuvat ja video: Valmistaja