Aiheuttaako työsi ahdistusta? 5 tehokasta keinoa työstressin lievittämiseen
Työn aiheuttama stressi sekä henkinen paine voivat joskus tuntua lähes lamaannuttavilta, ja työasiat saattavatkin seurata ajatuksissasi jopa kotiin saakka. Marie Claire listasi helpot keinot työpaikkastressin selättämiseen.
1. Puhu ystävillesi ja kumppanillesi
Vaikka kuinka haluaisimme olla vahvoja ja itsenäisiä, on henkisen hyvinvoinnin kannalta tärkeää jakaa mieltä painavat huolet sekä stressi myös jonkun toisen kanssa. Etenkin, jos ne seuraavat sinua työpaikalta kotiin saakka. Kertomalla huolistasi saat usein myös ulkopuolisen näkökulman asioihin, ja tämä voi tarjota yllättäviäkin keinoja huoliesi ratkaisemiseksi.
2. Pidä suunniteltuja taukoja
Työstressin tuomaa taakkaa helpottaa välittömästi yksinkertainen keino: jaa työtehtäväsi osiin taukojen auvulla. Voit kokeilla kirjata kalenteriisi lounastauon lisäksi ylös myös kahvitauot sekä sen hetken iltapäivästä, jolloin nouset muutamaksi minuutiksi verryttelemään jalkojasi, sekä niska-hartia-aluetta. Näin ennaltaehkäiset stressin kasaantumista sekä vähennät loppuunpalamisen mahdollisuutta.
3. Kahdeksan tunnin yöunet
Malta mennä ajoissa nukkumaan, vaikka Netflix-maraton lempisarjasi parissa houkuttelisi työpaikalla vietetyn pitkän päivän jälkeen. Kahdeksan tunnin unet takaavat seuraavana päivänä paremman keskittymiskyvyn töissä, eikä lounaan jälkeinen keskipäivän väsymys iske niin lamaannuttavana.
4. Ole rehellinen pomollesi
Vaikka haluaisit tehdä vaikutuksen esimieheesi, muista kuitenkin olla rehellinen sekä hänelle että itsellesi, äläkä haali enempää työtehtäviä kuin ne, joista varmasti pystyt selviytymään. On siis parempi olla rehellinen pomolle ja kertoa, että hänen tulisi delegoida työtehtävä jollekin toiselle kollegallesi, kuin liian tunnollisena kuormittaa omaa jaksamistasi äärirajoille saakka.
5. Jos tuntuu, että romahdat, tee se
Ylitsevuotavien tunteiden purkaminen toimistolla tai kollegoiden läsnä ollessa ei ole paras mahdollinen keino käsitellä stressiä. Jos nämä tunteet kuitenkin yllättävät kesken työpäivän, on parempi ottaa hetki itselleen ja suorittaa vanha kunnon tunteiden purkaus. Tämän jälkeen keskittymiskykysi on jälleen huipussaan ja töiden jatkaminen on helpompaa.
Lähde: Marie Claire
Lue myös: Nappaa unelmatyö - rekrytoija neuvoo, miten olet vahvoilla työnhaussa