Kaasunaamareita seksileikkeihin? Käytetty armeijatavara kiinnostaa
Jokainen armeija- tai erätavarasta kiinnostunut tuntee Varusteleka-kaupan. Harva kuitenkaan tuntee yrityksen tarinaa. Varusteleka on nimittäin alle kymmenessä vuodessa kasvanut pienestä autotallifirmasta miljoonien liikevaihtoa pyörittäväksi suuryritykseksi.
Asejäljitelmiä myydään koriste-esineiksi. Armeijan takki sen sijaan on tarkoitettu ihan käyttövaatteeksi.
Varustelekan omistaja ja johtaja Valtteri Lindholm muistelee Voicen haastattelussa Varustelekan syntymää.
- Olin itse kiinnostunut armeijatavarasta, mutta sitä myyneet suomalaiset kaupat olivat pieniä ja niiden aukioloajatkin mitä sattui. Kunnollisia nettikauppoja ei ollut kenelläkään, Lindholm muistelee.
Hän tiesi, että pystyisi itse toteuttamaan armeijatavaran nettimyynnin muita toimijoita paremmin. Halua ja itseluottamusta yrityksen perustamiseen riitti, mutta alkupääomaa ei.
- Lopulta lainasin tonnin ja aloitin liiketoiminnan sillä. Ensimmäinen myymälä oli pakettiautoni. Kamoja taas säilytettiin kotonani ja sukulaisten nurkissa.
Kun myynti alkoi kasvaa, tuli ajankohtaiseksi saada lisää tilaa. Varustelekan ensimmäinen liiketila oli pieni 50 neliön varasto.
- Se oli vaikea saada. Olin niin pieni asiakas, että tiloja vuokraavat yritykset eivät olleet minusta kiinnostuneita, Lindholm muistelee.
Varusteleka ei ollut pieni asiakas pitkään. Yrityksen tilat alkoivat kasvaa tasaisesti ja nykyään yritys toimii Konalassa, jossa sillä on suuren myymälän lisäksi suuri varasto. Tilaa on yhteensä 3000 neliömetriä.
Varustelekan nykyisten toimitilojen koko kertoo siitä, miten suureksi yritys on kasvanut.
Tilojen kasvaessa myös yrityksen liikevaihto on kasvanut miljoonaluokkaan, eikä kasvulle näy loppua.
- Vuonna 2009 liikevaihto oli 2,5 miljoonaa. Vuonna 2010 se oli 5 miljoonaa. Viime vuonna jo 6,5 miljoonaa, Lindholm kertoo ja ennustaa kuluvasta vuodesta huippuvuotta.
- Tämän vuoden toukokuu oli 30 prosenttia viime vuotista parempi.
Vaikka Varusteleka on kasvanut Suomen suurimmaksi oman alansa kaupaksi, on se säilyttänyt tietyn kulttimaineen, jonka se saavutti toimintansa alussa. Yksi osa maineen luomista on ollut yrityksen roisi huumori, jota käytetään erityisesti tuotekuvausten yhteydessä.
Ruskeita alushousuja kaupan sivuilla kehutaan, koska "niitä ei tarvitse pestä niin usein, sillä ruskeassa kankaassa eivät jarrutusjäljet näy". Venäläisestä maastokuvioidusta villapaidasta taas sanotaan seuraavaa: "Ostakaa ny herranjestas, joka päivä ei näe venäläisiä maastokuvioituja villapaitoja, edes Putinin päällä!"
Kaikki eivät Lekan huumorista pidä. Hihattoman maastopaidan mainostaminen "vaimonhakkaajapaitana" sai Helsingin Sanomat paheksumaan kauppaa.
Pilke silmässä kirjoitetut tuotekuvaukset ovat olleet Varustelekan tavaramerkki alusta lähtien.
- Minä olen punkkarihenkinen ja alussa kuvaukset olivat varmaan vielä nykyistä pahempia, Lindholm arvelee.
Kiinnostaako Ruotsin armeijan käytetty kylpytakki? Tyhjiä ammuslaatikoita voi käyttää säilytyslaatikkoina.
Lindholm on oppinut, että monet ymmärtävät heidän harrastamansa huumoriin, mutta osa paheksuu sitä.
- Meillä on aika musta tapa vääntää vitsiä, mutta ehkä useimmat ymmärtävät sen.
- Tuntuu, että ihmiset suuttuvat vääristä asioista. Kukaan ei ole esimerkiksi luullut meitä natseiksi, vaikka olemme yrittäneet sitä parhaamme mukaan. Oikeastihan emme ole natseja, emme uusia tai vanhoja.
Natsi-Saksaan liittyvää tavaraa löytyy Lekasta siinä missä muidenkin armeijoiden. Saksalaisten varsikäsikranaattien (oik.) lisäksi löytyy muun muassa Saksan armeijan merkkejä.
Natsisyytöksiä olisi helppo heitellä, sillä kauppa myy muiden merkkien joukossa myös Natsi-Saksan joukkojen tunnuksia. Varastossa on siistissä rivissä myös kokonaisia saksalaisia sotilaspukuja, joiden hihoissa näkyvät hakaristit ja Saksan kotkat. Tosin samoissa riveissä on tasapuolisesti myös muidenkin maiden joukkojen asuja.
Varustelekan omistaja Valtteri Lindholm esittelee Talvisota-elokuvassa käytettyjä puna-armeijan asuja.
Lindholm esittelee pitkää riviä Neuvostoliiton puna-armeijan asuja.
- Näitä asuja käytettiin aikanaan Talvisota-elokuvassa, Lindholm tietää.
Vuonna 1989 kuvattua elokuvaa varten tehdyt asut jäivät elokuvan valmistuttua yritykselle, joka vuokrasi sotilasasuja teattereille ja elokuvayhtiöille. Lindholmille ja Varustelekalle valtava asukokoelma päätyi, kun pukuvuokraamo lopetti ja he ostivat yrityksen varaston.
Myös Varusteleka vuokraa asujaan niitä tarvitseville. Kaupan vaatteita ja tarvikkeita on nähty niin mainoksissa, musiikkivideoissa kuin teatterien lavoilla. Suurelle yleisölle tunnetuin on luultavasti ollut kaupan yhteistyö Iron Sky -elokuvan kanssa.
- Elokuvalla oli käytössään puvustajat, jotka tekivät päähenkilöille mittatilausasut. Taustalla näkyvien muiden tyyppien asut tulivatkin sitten meiltä - tosin niitäkin muokattiin vahvasti.
Kaasunaamareille ja kypärille voidaan keksiä myös muuta käyttöä kuin se, mihin ne on alun perin suunniteltu.
Vuosien aikana Varustelekassa on nähty monia erikoisia tuotteita. Joidenkin menekki yllättää myös kauppiaan.
- Yleensä kaikki mahdollisimman kummallinen menee kaupaksi hetkessä. Esimerkiksi kun saimme myyntiin belgialaisia kumisia sotilasmantteleita, myytiin ne nopeasti.
Joitakin yllättäviä hittituotteita on vuosien aikana erottunut.
- Kaasu- ja ydinsuojavarusteet menevät kaupaksi koko ajan. Erityisesti mustat kaasunaamarit menevät hetkessä pornofiilistelijöille. Välillä myös seksiliikkeet käyvät ostamassa niitä meiltä ja myyvät ne sitten edelleen omissa kaupoissaan.
Aivan kaikkea saatavilla olevaa tavaraa Varusteleka ei ota myyntiin. Joskus päätös tuotteen hyllyttämisestä tehdään vasta siinä vaiheessa, kun se on jo omassa varastossa.
- Näin kävi silloin, kun tilasimme erän ritsoja. Testasimme niitä ruuveilla ja ne paljastuivat p**keleen tehokkaiksi. Ei niitä voinut laskea liikkeelle, joten tuhosimme ne, Lindholm kertoo.
Lindholm myöntää, että virheinvestointien lisäksi muitakin oppirahoja on makseltu matkan varrella.
- Näin ison firman hoidossa on ollut hirveä opettelu. Esimerkiksi vuosi sitten palkkasimme jopa liikaa ihmisiä töihin, koska silloin touhu meni peukaloiden pyörittelyksi.
Erilaisia sotilastyylejä. Vasemmalla perinteinen maastopuvun ja taisteluvyön yhdistelmä. Oikealla tarkka-ampujan maastopuku, joka sulautuu maastoon tehokkaasti.
Vaikka yrityksen pyörittäminen on muuttunut totaalisesti niistä ajoista, kun Lindholm pyöritteli armeijatavaraa pakettiautonsa takatilassa, on perusajatus säilynyt yhä samana.
- Teemme edelleen asioita siksi, että se on hauskaa. Uskon, että tuo aitous näkyy ja jengi ymmärtää sen.
Vaikka Varusteleka on kasvanut, on se säilyttänyt tietynlaisen kulttimaineen, jonka se sai olemassaolonsa alussa. Maine näkyy esimerkiksi siinä, millä ylpeydellä asiakkaat kantavat Varustelekan mainospaitoja. Sen sijaan, että noita jaettaisiin ilmaisina kylkiäisinä, ovat ne yksi kaupan eniten myydyistä tuotteista.
- Fanipaitoja myydään vuodessa 10 000, Lindholm kertoo.
Jos kiinnostus armeijatavaraa kohtaan heräsi, kannattaa tutustua alan kotimaisiin kauppoihin. Voice kokosi alle linkkejä kauppoihin, joista tavaraa kannattaa lähteä hakemaan:
1. Varusteleka
2. Salainen Agentti
3. MP-myymälä
4. US-Eagle
5. Erä-Aitta