Spriten "naisvihamielinen" ja "loukkaava" kampanja herätti kohun - mainokset vedettiin pois
Sprite-virvoitusjuoman tuore nettimainoskampanja on lopetettu lukuisten valitusten vuoksi. Huffington Post kertoo, että #BrutallyRefreshing (”Brutaalin virkistävää”) -hashtagilla nimetyn kampanjan mainos ehti olla ainakin irlantilaisella Joe.ie-uutissivustolla ennen mainosten poistamista.
Mainoksessa nähtiin ”brutaalin virkistäviä” toteamuksia yhdistettynä Sprite-juomapullojen kuviin. ”Tuo nainen on tuijottanut enemmän kattoja kuin Michelangelo”, kuului yksi lausahdus. ”Et ole suosittu, olet helppo”, kuului toinen mainoksessa nähty lause. Mainos leimattiin nopeasti naisvihamieliseksi ja loukkaavaksi.
Sprite-merkin omistava Coca-Cola on pyytänyt anteeksi mainoskampanjaa.
- Olemme pahoillamme Brutally Refreshing -Sprite-kampanjan aiheuttamasta mielipahasta ja olemme poistaneet kyseisen mainoksen. Pyrimme noudattamaan mainonnan korkeimpia standardeja ja tunnustamme, että tässä tapauksessa sisältö ei kohdannut meidän eikä kuluttajien odotuksia. Kampanja on nyt päättynyt, eikä mainosta tulla enää näkemään, sanoo Coca-Cola Irelandin tiedottaja Metro-sivustolle.
Huffington Postin haastattelema luovan mainonnan yliopistonlehtori Gail Parminter sanoo, että ”tämä kampanja lisää kaksinaismoralismia, jonka mukaan monia seksikumppaneita omaavat naiset ovat jotenkin viallisia ja välttelemisen arvoisia, kun taas miehiä kannustetaan siveettömyyteen”.
Twitterissä jotkut ovat antaneet Spriten maistaa omaa lääkettään ja käyttäneet #BrutallyRefreshing-aihetunnistetta mainoskampanjan mollaamisessa.
”Ainoa syy, miksi irlantilaiset juovat Spritea on, että 7Upia ei ole saatavilla. Tarpeeksi brutaalin raikasta teille?” kirjoittaa Sheena Flynn.
”Hei Sprite, tiedättekö mikä on brutaalin virkistävää? Kaikkien muiden yhtiöiden juomat nyt”, kirjoittaa nimimerkki Amarielle.
Lue myös: Guccin mainos kiellettiin Britanniassa mallin laihuuden takia - katso kuvat
Lähteet: Huffington Post, Metro