Coca-Cola ja Pepsi jäivät kiinni haittavaikutusten peittelemisestä? Pysäyttävä selvitys julki
Sokerillisten virvoitusjuomien liiallinen nauttiminen ei todistetusti ole terveellistä. Tämän vuoksi maanantaina julkaistu selvitys suurten virvoitusjuomia valmistavien yritysten - Coca-Colan ja PepsiCo:n - toiminnasta on herättänyt kriittistä keskustelua Yhdysvalloissa.
Selvityksen mukaan Coca-Cola ja PepsiCo ovat antaneet rahalahjoituksia lähes sadalle, kansallisella tasolla terveyttä edistävälle taholle Amerikassa vuosien 2011-2015 välisenä aikana. Tietojen mukaan rahaa olisi annettu esimerkiksi Amerikan diabetesliitolle ja JDRF-organisaatiolle, joka järjestää rahoitusta erilaisiin diabetes-tutkimuksiin ja jolla on yhteistyökumppaneita ympäri maailmaa.
Business Insider spekuloi uutisessaan, että Coca-Cola ja PepsiCo ovat todennäköisesti lahjoittaneet rahaa näille "yllättäville" tahoille, jotta sokerijuomia ei esitettäisi julkisuudessa ikävässä valossa. Näin ollen yritysten tarkoituksena on voinut ollut se, että virvoitusjuomat saataisiin näyttämään vähemmän terveydelle haitallisina, kuin mitä ne todellisuudessa ovat.
Kyseessä historiasta tuttu ilmiö
Kyseenalaisille rahalahjoituksille löytyy vertailukohtaa myös historiasta. Sivusto nostaa esille hiljattain selvinneen tiedon siitä, kuinka Harvardin yliopiston tutkijat onnistuttiin lahjomaan 1960-luvulla tekemään sokerin terveyshaittoja vähättelevän tutkimuksen.
Lisäksi tietoja Coca-Colan ja PepsiCo:n rahalahjoituksista verrataan siihen, kuinka suuret tupakkavalmistajat ovat maksaneet merkittäviä tahoja niin sanotusti ”hiljaisiksi”, jotta he eivät puhuisi tai kirjoittaisi polttamisen vaaroista.
- Tupakkavalmistajien historiasta pystyy ottamaan oppia, sillä ne ovat antaneet pitkään rahaa sympaattisen oloisille organisaatioille, jotka tekevät työtä liittyen esimerkiksi perheväkivaltaan, aliravitsemukseen ja vähemmistöjen etenemismahdollisuuksiin, kansanterveyden ja ravitsemustieteen professori Marion Nestle New Yorkin yliopistosta kertoo Business Insiderille.
- Nykyään useimmat organisaatiot kieltäytyvät ottamasta rahaa tupakkavalmistajilta. Ehkä virvoitusjuomia valmistavia yrityksiä pitäisi kohdella samalla tavalla.
Lisäksi American Journal of Preventive Medicine -lehdessä julkaistussa selvityksessä kerrotaan, että Coca-Cola ja PepsiCo ovat lobanneet lähes 30:tä lakiesitystä vastaan, joiden tarkoituksena on ollut parantaa kansalaisten ravitsemusta. Lobbaaminen tarkoittaa päättäjiin vaikuttamista tuomalla omaa näkemystään esille joukossa, joka tuntuu olevan sille vastaanottavainen.
Lue myös: Kuinka paljon on yhdessä Coca-Cola-tölkissä on sokeria? Katso järkyttävät faktat
Lue myös: Sokeri vaikuttaa aivoihin kokaiinin tavoin: 5 hurjaa faktaa sokerista
Lähde: Business Insider