Juustomainos nosti kohun, poistuu tv-ruuduista - onko sinusta asiaton?
The Guardian uutisoi brittiläisillä televisiokanavilla esitetyistä mainoksista, joiden esittämisen Britanniassa mainontaa valvova Advertising Standards Authority on päättänyt estää.
Britanniassa kiristettiin mainontaa koskevia sääntöjä aiemmin tänä vuonna. Suurennuslasin alla ovat erityisesti haitallisia stereotyyppisiä sukupuolirooleja vahvistavat mainokset.
Toisessa pois vedetyssä mainoksessa kaksi tuoretta isää tapaavat ravintolassa. Molemmilla on pienet vauvat mukanaan. Ravintolassa on valmiita annoksia hihnalla, joka liikkuu. Kumpikin isä laskee lapsensa hihnalle ja käy käsiksi ruokaan. Hihna kuljettaa lapset isien huomaamatta kauemmas. Pian isät huomaavat tilanteen ja nappaavat lapsensa takaisin. Toinen iseistä sanoo: ”Ei kerrota äidille.”
Mainoksen tarkoituksena oli markkinoida tuorejuustoa. Mainosta kritisoitiin siitä, että se antaa iseistä mielikuvan kyvyttöminä huolehtimaan pienistä lapsistaan.
Antaako mainos sinusta tällaisen kuvan? Katso puhuttanut mainos alta.
Jos video ei näy, pääset siihen tästä.
Toinen televisioruuduista pois vedetyssä mainoksessa markkinoitiin sähköautoa. Mainoksessa kuvattiin isää, joka nukkui lapsen kanssa teltassa korkealla vuoristossa, miespuolisia astronautteja ja miespuolista paraurheilijaa hyppäämässä pituutta vaikuttavasti. Mainoksessa oli teksti: "Voimme saavuttaa mitä vain." Tämän jälkeen kuvattiin naista, joka istui penkillä lukemassa kirjaa lastenvaunut lähellään. Hänen ohitseen ajoi sähköauto.
Vahvistaako tämä mainos sinusta haitallisen stereotyyppisiä sukupuolirooleja? Katso mainos alta.
Jos mainos ei näy, pääset katsomaan sen tästä.
Lue myös: "Ruuhkavuosi-isä, kaveri-isä..." - katso hauskalta listalta, tunnistatko itsesi vanhempana
Lue myös: Ihmiset eivät voi ymmärtää, mitä kenkämainoksen kuvassa tapahtuu - tajuatko itse?