Arvoista pidetty kiinni vankilareissua pelkäämättä - kohu, joka yllätti Finlaysonin Jukka Kurttilan
Tom of Finland -mallisto, Jesus-pussilakana, naisten euro -kampanja, vastuuttomat pussilakanat… Finlaysonin viime vuosiin on mahtunut monia kohuja. Toimitusjohtaja Jukka Kurttila myöntää kohu-sanan negatiivisen sävyn ja puhuukin niistä ennemmin keskusteluina. Tänä sunnuntaina perinteikäs Finlayson täyttää 200 vuotta. Suomen vanhimpiin yrityksiin kuuluva Finlayson sai alkunsa skotlantilaisen James Finlaysonin vuonna 1820 perustamasta konepajasta ja valimosta Tampereella.
- He olivat aikansa piilaaksolaisia, kun valmistivat kehruukoneita. Ne olivat kuuminta hottia, kun joku osasi sellaisia tehdä. Kaikki ei kuitenkaan mennyt kuin James ajatteli, Kurttila toteaa.
Tilalle tulivat puuvillakankaat.
- Suomalaisen sielunmaiseman ymmärtäminen on ollut silloinkin ytimessä. Vuosien saatossa olemme kankaistaneet koko Suomen. Arvopohja hukkui ehkä aavistuksen välissä. Vastuullisuus ja uteliaisuus olivat tärkeitä arvoja jo alusta asti. Me palautimme ne, kun ostimme Finlaysonin vuonna 2014, Kurttila toteaa.
"Siinä rikoimme lakia"
Rohkeista tempauksista Kurttila ei ota kunniaa, vaan huomauttaa vain nöyrästi tehneensä, kuten sydän sanoo.
- Maailmassa pelätään ihan liikaa. Ihmisistä 90 prosenttia rakastaa niitä (kampanjoita). Otamme kantaa paremman ja inhimillisemmän elämän puolesta. Aina on se ryhmä, joka haukkuu ja huutelee, mutta he eivät muutenkaan ostaisi meidän tuotteita. Tiedämme olevamme oikeassa. Me pelkäämme itsemme kuoliaiksi, ihan suotta. Tässä maailmassa on niin paljon enemmän rakkautta kuin vihaa, Kurttila sanoo.
Joskus yrityksen kampanjat ovat kuitenkin olleet ehkä liiankin rohkeita. Naisen euro -kampanjan aikana mainostettiin, että naiset maksavat euron ostoksesta 83 senttiä. Tarkoitus oli herättää yhteiskunnallista keskustelua naisten ja miesten välisistä palkkaeroista. Keskustelua todella heräsi, mutta hintakampanja poiki 16 valitusta ja lukuisia yhteydenottoja, sillä se asetti miehet ja naiset eriarvoiseen asemaan tasa-arvolain vastaisesti.
- Siinä rikoimme lakia. Ajattelin, että mennään vankilaan, jos tarvitsee. Se oli kampanja epätasa-arvoa vastaan. Asiat ovat hyvin, mutta eivät tarpeeksi hyvin. Jos siitä joutuu vankilaan, niin morjens. Katsoin silloin, että maksimirangaistus olisi kolme kuukautta. Ensikertalaisena olisi ehkä selvinnyt puolella, Kurttila muistelee.
Kaikista eniten Kurttilan mieleen on kuitenkin jäänyt keissi nimeltä Kärkkäinen. Kyseessä ei ollut Finlaysonin kampanja, vaan se, että he halusivat vetää tuotteensa myynnistä tavarataloista.
- Tavaratalo Kärkkäisen omistajat ovat Magneettimedia-julkaisun takana. Tämä julkaisu levittää vastenmielistä ja ahdasmielistä propagandaa, Kurttila totesi vuonna 2015 Ylelle.
- Emme voineet jatkaa yhteistyötä. Kärkkäisen työntekijät ovat varmasti ihastuttavia, rehellisiä, tavallisia ihmisiä, mutta J. Kärkkäinen ei pystynyt irtisanoutumaan arvoistaan. Arvot olivat niin pielessä, ettemme voineet tehdä heidän kanssaan töitä. Se (yhteistyön loppuminen) liittyi meidän arvopohjaamme. Siitä syntynyt keskustelu oli kummallista. Niin iso keskustelu, etten olisi ikinä uskonut, Kurttila toteaa nyt.
Kurttila toteaa kysyttäessä, että välejä Juha Kärkkäisen kanssa ei ollut tapausta ennen, eikä sen jälkeenkään.
Nopeat hoksottimet 200-vuotiaaksi
Kurttila nostaa 200-vuotiaan yrityksen tärkeimmiksi arvoiksi tulevaisuudessakin vastuullisuuden. Toimitusjohtaja on kyllästynyt monien brändien väliinpitämättömään laatuun ja asenteeseen – tuotantoketjuja ei jakseta selvittää. Tavoitteena on tehdä tuotantoketju historiallisen läpinäkyväksi.
- Maapallo tukehtuu omaan paskaansa, yritysten on pakko liittyä tähän rintamaan, että maailma voisi paremmin, Kurttila sanoo.
Hän korostaa, että designtalon tehtävä ei ole vain tehdä kauniita asioita.
- Meidän mielestämme tehtävä on parantaa ihmisten elämää. En pystyisi tekemään töitä vain miettien, mikä kukkakuosi on seuraava hitti. Designyrityksen tarvitsee myös ottaa kantaa ja rakentaa parempaa arkea.
Vaikka tempauksia ja mallistoja on paljon takana, Kurttila huomauttaa, että 200-vuotiaaksi yritykseksi hoksottimet toimivat nopeasti. Kulunut kevät on opettanut, että kaikkea ei voi suunnitella etukäteen. Nyt 200-vuotissyntymäpäivänään Finlayson on lahjoittanut 10 000 toimenpidemaskia hoivahenkilökunnalle syntysijoilleen Tampereelle.
- Tämä tilanne tuli vastaan, eikä tätä lukenut pitkän tähtäimen markkinointisuunnitelmissa, Kurttila sanoo.
Hän tietää, että designtalon arvoissa ulkoisen kauneuden rinnalla vähintään yhtä tärkeää on sisäinen kauneus.
Lue myös: Finlaysonin pussilakanakampanja kohautti myös sosiaalisessa mediassa - mautonta vai nerokasta?