VIMMA kertoi luopuvansa lastenvaatteista, some kohahti - perustaja kertoo nyt, mistä on kyse
Monet suomalaisvanhemmat tuntevat VIMMA-brändin lastenvaatteista ja etenkin supersuositusta lettikuosisista. Vuonna 2013 Marjut Rahkolan perustama yritys on saavuttanut suuren suosion vuosien saatossa. Tällä viikolla yritys tiedotti sosiaalisen median kanavissaan lopettavansa lastenvaatteiden tuotannon. Uutinen otettiin vastaan myös hyvin pettyneenä.
"Markkina muuttuu ja pyrimme pysymään tässä kehityksessä mukana; olemaan rohkeita ja edelläkävijöitä kotimaisen muodin kentässä. Meidän tehtävämme on tuottaa markkinaan lisä-arvoa ja haluamme, että tuotteillamme on syy olla olemassa. Tämän päätöksen mukaisesti VIMMA luopuu nyt lastenvaatteiden tuottamisesta", tiedotteessa kerrottiin.
Rahkola kertoi Voice.fi:n haastattelussa enemmän taustoja päätökselle.
- Alalla on lastenvaatetoimijoita todella paljon. Merkit menevät todella lähelle toisiaan, tarjontaa on paljon, ylitarjontaan saakka. Me näemme vastuullisen muodin paljon laajempana eli emme halua tuottaa tuottamisen ilosta, olla muun 50-60 kotimaisen toimijan joukossa, Rahkola kertoo.
Hän avaa syitä myös lukujen ja vastuullisuuden valossa.
- Esimerkiksi alle 30 euron lastenvaate on aika mahdotonta tuottaa kannattavasti siten, että siinä on käytetty esimerkiksi kierrätettäviä puuvilloja tai uusia sellupohjaisia kuituja. Meille vähemmän on enemmän ja haluamme tehdä vain sitä, millä todella on lisä-arvoa markkinaan. Liiketoimintamme ja intohimomme ovat nyt muualla. Mitään sellaista, mikä ei tahdo tapahtua, ei pitäisi panna tapahtumaan, Rahkola kuvailee.
Uusia aluevaltauksia
Rahkola kertoo, että tulevaisuudessa yritys suuntaa voimavarojaan uudenlaiseen työ- ja edustusvaatebisnekseen, joka kulkee nimellä VIMMA UNIVORMU.
- Seuraavia kehityskohteita ovat muun muassa uudet sellupohjaiset materiaalit ja yhteistyöt ekologisten materiaalien tuotannossa sekä kotimaisten neuleiden kehitystyö. Meillä on halu muuttaa maailmaa ja vaikuttaa asioihin muodin kentässä. Tämä on kutsumus ja koen, että meillä on siihen välineitä, Rahkola sanoo.
Ei ole kuitenkaan mahdotonta, etteikö lastenvaatteita vielä nähtäisi yrityksen mallistoissa joskus.
- On mahdollista, että teemme suunnittelijayhteistyötä eri taiteilijoiden kanssa eli jonkinlaisia 'limited edition' collabeja tulee olemaan. Haluamme hyödyntää tätä vahvaa osaamistamme jossakin muodossa jatkossakin eli emme ole valmiita heittämään kokemusta ja hyviä asiakassuhteitamme hukkaan. Senkin tosin tiedostamme, että kaikkea ei voi saada eli itsetarkoituksemme ei ole pelkästään kasvattaa liiketoimintaa tai tulla suureksi, Rahkola perustelee.
"Myös ymmärrystä ja myötäelämistä"
Rahkola kertoo lukeneensa asiakkaiden tuoretta palautetta kiitollisena. Pettyksen täyteiset kirjoitukset olivat odotettavissa.
- Toki tällaisia päätöksiä eivät kaikki ymmärrä, mutta haluamme olla rehellisiä ja avoimia ja läpinäkyviä toiminnassamme sekä täysin suoraselkäisesti pitää asiakkaat koko ajan ajantasalla linjauksistamme ja asiakkaita koskevista päätöksistä. Ihanaa on se, että joukossa on myös hyvin paljon ymmärrystä ja myötäelämistä. Nämä ovat todella suuria ja merkittäviä päätöksiä meillekin!, Rahkola toteaa.
Uutinen on näkynyt Rahkolan mukaan jo piikkinä myynnissä. Maija Louekarin suunnittelema Letti-kuosi on ollut suurin hitti. Aikoinaan uudet lettikangaserät myytiin loppuun minuuteissa.
- Nyt halutaan ostaa viimeisimpiä tuotantoeriä ja varmistua, että lapset saisivat kulkea vielä esimerkiksi lettivaatteissaan lähitulevaisuudessakin. Se on ollut ihanaa ja mieltä lämmittävää, Rahkola sanoo.
Lue myös: Suomalaisäiti teki vaatemerkistään miljoonabisneksen - tuotteet myydään loppuun minuuteissa
Lue myös: Minna Parikan kenkiä on plagioitu, vaikka hänellä on mallisuoja pupunkorviin - muistatko nämä?