Moni sähköpotkulautailija ottaa riskin, jolla voi olla kohtalokkaat seuraukset - neljä vaihetta turvalliseen ajamiseen
Sähköpotkulaudat ovat osa Helsingin kaupunkikuvaa ja tänä kesänä menopelejä nähdään myös yhä useammassa suomalaiskaupungissa. Vaikka moni onkin vakuuttunut skuuttien näppäryydestä, herättävät ne tasaiseen tahtiin myös närää kaupunkilaisissa. Otsikoihin ovat nousseet niin keskustakaduilla pitkin poikin lojuvat skuutit kuin humalaiset kuskitkin. TIER-sähköpotkulautojen Suomen kaupallinen johtaja Elina Bürkland tietää, että vielä verrattain uusi kulkuneuvo herättää ristiriitaisia tuntemuksia.
- Siinä vaiheessa, kun joku menee tekemään skuutilla hölmöjä asioita, katseet kohdistuvat palvelun tarjoajaan. Harvoin Volvoon ollaan kuitenkaan yhteydessä, kun rattijuoppo tekee tyhmiä, Bürkland sanoo.
Hän toteaa, että ilmiö oli samanlainen, kun autot olivat uusi tuttavuus: autoihin kohdistui paljon mitä erikoisempia ennakkoluuloja 1800- ja 1900-lukujen taitteessa. Muun muassa New York Times kirjoitti hirveistä monstereista, jotka rantautuivat New Yorkiin. Bürkland sanoo, että samalla pelolla on suhtauduttu myös skuutteihin.
Kysyimme TIERiltä, kuinka yleisimmät skuutteihin liittyvät ongelmat vältetään.
Minne pysäköidään?
- Skuutit tulisi pysäköidä polkupyörätelineen yhteyteen tai sellaisen puuttuessa seinän viereen siten, että skuutti ei häiritse muita tienkäyttäjiä. Ongelmaksi tällä hetkellä nousee se, ettei kaupungeissa ole vielä tarpeeksi pysäköintipaikkoja kevyelle liikenteelle. Pienkulkuneuvoilla jollaisia sähköpotkulaudat sekä sähköpyörät ovat, ei saa ajaa jalkakäytävillä, mutta pysäköintitilan puttuessa käyttäjät joutuvat ne sinne pysäköimään. Ongelman ratkaisemiseksi täytyy kaupunkien infrasktruktuurissa huomioida uusien kulkumuotojen vaatimukset, jotta ne sulautuisivat entistä paremmin kaupunkikuvaan. Yhteistyö on tässä siis avainasemassa.
- Autot seisovat keskimäärin 95 prosenttia ajasta käyttämättöminä ja samalla vievät runsaasti arvokasta tilaa kaupungeissa. Tämä tarkoittaa valtavan suurta määrää pysäköntitilaa autojen säilyttämiseen. Jos autojen pysäköintiin varattuja ruutuja tarkastelisi uudestaan, niistä voisi kehittää niin pysäköintitilaa pienajoneuvoille kuin mitä erilaisempaa harraste- ja käyttötilaa kaupunkilaisten omaan käyttöön, sanoo Bürkland.
Missä saa ajaa?
- Säännöt ovat helpot ja selvät. Sähköpotkulaudoilla saa ajaa siellä, missä pyörilläkin eli pyörätiellä tai sellaisen puuttuessa, ajoväylän reunassa, TIERiltä neuvotaan.
Saako mennä kaksi päällä?
- Kaksi päällä ajamista ei ehdottomasti suositella. Olen hyvin huolissani mitä tapahtuu, kun toinen kyydissä olijoista pitää juuri ja juuri kiinni ensimmäisestä: yllättävässä tilanteessa hän lentää kyydistä kuin paperinukke. Jokaisella käyttäjällä tulisi olla käytössään oma skuutti ja oma käyttötili, parin minuutin ajosta syntynyt säästö kaksi päällekkäin ajamisesta ei kannata, kun ottaa riskit huomioon. Palvelukäyttöehtomme edellyttävät kuljettajalta täysi-ikäisyyttä, Bürkland sanoo.
Voinko ajaa, jos olen nauttinut alkoholia?
- Et. Kun pyörät on alla, humalassa ajaminen ei ole sallittua. Tässä myös laki on selvä. Töölön sairaalan päivystyksen tilastot vahvistavat, että skuuttionnettomuuksista puhuttaessa valittettavan usein alkoholilla on osuutta. Suosittelemme vahvasti kypärän käyttöä. Tampereella ja Lahdessa skuuteissamme on mukana kypärät, joita voi lainata, jos omaa ei satu olemaan mukana, mutta me emme voi niitä käyttäjän päähän laittaa.
- Pyrimme kuitenkin pitämään huolta käyttäjistä, seuraamme ajo-olosuhteita erittäin tarkasti ja suljemme sähköpotkulautojen vuokraustoiminnan heti, kun ajo-olosuhteet muuttuvat riskialttiiksi. Ennen jokaista ajokertaa käyttäjälle näytetään kuvasarja, missä muistutetaan skuutin vastuullisesta käytöstä. Jokaisesta kohdasta pitää klikata ”ok”, jotta laudan saa käytttöönsä. Loppu jääkin sitten käyttäjälle, TIERiltä kerrotaan.
Lue myös: Teemu Selänne paljastaa asian, jonka muuttaisi heti Suomen liikennekulttuurissa: "Pitäisi poistaa"