Tiktokin suosituksissa eurovaalien alla jopa tappoehdotuksia: "Ei tee tarpeeksi vihan kitkemiseksi"
Faktabaarin ja teknologiayritys CheckFirstin tuore selvitys The TikTok Effect tutki nuorten suosiman TikTok-videopalvelun poliittisten aiheiden suosittelua Suomessa ennen eurovaaleja.
Selvityksessä tarkasteltiin Tiktokin hakuehdotuksia, kun videoita haki poliittisista aiheista tai ehdokkaiden sekä puolueiden nimillä. Selvityksessä käytetyt hakuehdotukset kerättiin Eurovaaleja edeltäneeltä viikolta sekä kaksi päivää niiden jälkeen.
Suomessa noin 47 prosenttia 18-24 vuotiaista käyttää Tiktokia. Eurovaaliehdokkaista noin kolmannes käytti sovellusta aktiivisesti kampanjoinneissaan.
Selvityksen pääkirjoittaja, tutkija Aleksi Knuutila, kertoo hakuehdotuksissa olleen paljon karkeaa kieltä naispoliitikkoja sekä etnisiä vähemmistöjä kohtaan.
Haulla "Sanna Marin" Tiktok ehdottaa itsetyydytykseen liittyviä hakuja, kun taas esimerkiksi Pekka Haaviston nimellä haettaessa haku ehdottaa lapsikaappauksia.
Ihmisryhmiin liittyvät hakuehdotukset pitävät sisällää stereotypioita sekä väkivaltaan yllyttämistä. Naisia Tiktokin haussa ehdotetaan sekä hiljenemään että menemään keittiöön. Seksuaalivähemmistöistä, romaneista ja juutalaisista haku antaa jopa tappoehdotuksia.
Knuutilan mukaan Tiktok ei vaikuta juurikaan moderoivan hakuehdotuksia.
- Nämä hakutulokset tekevät vihapuheesta alustalla pahempaa ja osoittavat, ettei Tiktok tee tarpeeksi vihan kitkemiseksi, Knuutila kertoo tiedotteessa.
- Tiktokin ehdotukset ovat luultavasti vaikuttaneet siihen, mitä poliittisia teemoja hakeneet ovat nähneet, ja ne ovat vahvistaneet negatiivisia stereotypioita.
Tiktokissa eurovaaliehdokkaiden videot menivät todennäköisimmin viraaleiksi, eli saivat poikkeuksellisen paljon näyttökertoja, mikäli ne käsittelivät kiistanalaisia kotimaan politiikan aiheita. Esimerkiksi leikkauksia tai lakkoja käsittelevistä videoista lähes viidesosa meni viraaliksi. Turvallisuutta tai luonnonsuojelua käsittelevistä videoista vain kuusi prosenttia sai erityisen paljon näyttökertoja.
Maahanmuuttoa käsittelevät videot eivät kuitenkaan saaneet poikkeuksellista määrää katselukertoja.
Ratkaisuksi hakuehdotusten parempi tarkkailu
Faktabaarin toiminnanjohtaja Mikko Salon mukaan Tiktok tunnettiin pitkään viihteellisestä sisällöstä. Nyt se on myös merkittävä alusta poliittiselle kampanjoinnille.
Salo kokee, että Tiktok voisi tarkkailla hakuehdotuksiaan paremmin.
- Tiktok voisi siivota suosituksistaan pois toksisen kielenkäytön naisista ja vähemmistöistä. Esimerkiksi Google on onnistunut hakuehdotusten moderoinnissa paremmin.
CheckFirstin toimitusjohtaja Guillaume Kuster näkee, että Tiktokin hakusuositukset ovat liian helposti manipuloitavissa.
- Tiktok näyttää tekevän suosituksensa osin aihetunnisteiden perusteella, ja varsin harvoinkin esiintyvät aihetunnisteet näyttävät päätyvän hakuehdotuksiksi. Hakutuloksiin voi siis vaikuttaa melko helposti automatisoimalla videoita tietyillä aihetunnisteilla, Kuster kertoo.
Ratkaisuksi Checkfirst ja Faktabaari suosittelevat, että vain alustalla pitkään olleet, ja seuraajakuntaa saaneet, aihetunnisteet nostettaisiin hakuehdotuksiin.
Lue myös: TikTok on nuorten tärkein uutiskanava - tutkimuksen mukaan tietyt aiheet kiinnostavat eniten
Lue myös: Yle: Suojelupoliisi varoittaa Tiktokista - käyttäjien tietoja voi vuotaa
Lähde: Faktabaari