Kuva: Shutterstock

Lakon ja ratavian vuoksi matkustajalle koitui lisäkuluja - VR rikkoi oikeuksia, tiedottaa KKV

21.08.2024 13:15 - Rebekka Silvennoinen / rebekka.silvennoinen@bauermedia.fi

Kuluttaja-asiamies katsoi VR:n menetelleen EU:n rautatievastuuasetuksen ja kuluttajasuojalain vastaisesti.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan VR rikkoi matkustajan oikeuksia viime helmikuussa peruessaan kaukojunavuoroja poliittisen lakon ja ratavian vuoksi. 

VR ei tarjonnut peruuntuneen matkan tilalle kulutonta uudelleenreititystä vaan velotti matkan siirrosta hinnanerotuksen. Matkustajilla olisi ollut oikeus kaukojanan peruuntuessa tai viivästyessä valita lipun hinnan palautus tai uudelleenreititys.  

"Matkustajille on kerrottava valintaoikeudesta heti kun yli tunnin viivästys on tiedossa. Matkustajan tulee saada valita peruuntuneen matkan uudelleenreititys, vaikka uuden matkan junaliput olisivat hinnaltaan kalliimpia, eikä rautatieyritys voi ainoastaan automaattisesti palauttaa junalipun hintaa matkustajalle takaisin", kertoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen tiedotteessa.

Lisäksi VR:n todetaan tiedottaneen matkustajan oikeuksista puuttellisesti. VR ei kertonut selkeästi matkustajille heidän oikeudestaan maksuttomaan uudelleenreititykseen eikä matkustajia ohjattu heidän oikeuksiaan käsitteleville verkkosivuille. Kuluttajien yhteydenottojen ja julkisuudessa olleoiden tietojen mukaan matkustajat eivät saaneet VR:n asiakaspalvelussa valita kulutonta uudelleenreititystä peruuntuneen matkan tilalle. 

VR sitoutui korjaamaan toimintatapojaan kuluttaja-asiamiehen edellyttämällä tavalla, tiedotteessa kerrotaan. 

Lue myös: Puolukkasadosta loistavia uutisia

Lue myös: Kuuluuko hajulukon avaaminen osakkaalle vai taloyhtiölle? Suurin osa luulee väärin

Lue myös: Kuuluuko hajulukon avaaminen osakkaalle vai taloyhtiölle? Suurin osa luulee väärin

Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Kilpailut

Uusimmat