HS: Uusi iso tietyö katkaisee raitioliikenteen kokonaan tärkeässä solmukohdassa Helsingissä
Juuri kun monet Helsingissä ovat huokaisseet helpotuksesta metrokatkon päätyttyä ja Mannerheimintien remontin siirryttyä vähemmän keskeiselle paikalle, on edessä uusi massiivinen tietyö. Seuraavaksi remonttia tehdään Hakaniemessä, mikä tarkoittaa raitioliikenteen katkeamista Pitkälläsillalla. Asiasta uutisoi muun muassa Helsingin Sanomat.
Pitkäsilta on liikenteelle välttämätön, sillä se yhdistää itäisen kantakaupungin, kuten vilkkaat Kallion ja Vallilan keskustaan. Hakaniemen poikki liikennöivät useat suositut raitiolinjat, 3,6,7, ja 9, joille joudutaan nyt miettimään poikkeusreitit. Siltaa itsessään on myös hankala kiertää, eikä se onnistukaan kuin todennäköisesti bussiliikenteen kohdalla. Raitioliikenne katkeaa Hakaniemeen ja Kaisaniemenpuistoon maaliskuusta 2025 alkaen, ja katko kestää 10 kuukauden ajan.
Mahdollinen poikkeusjärjestely voisi olla esimerkiksi se, että idästä saapuvat raitiovaunut ajaisivat Hakaniemen jälkeen vanhoille raiteille, Ensi linjan vanhalle päätepysäkille, eivätkä jatkaisi matkaansa keskustaan. Ensi linjan pysäkille eivät kuitenkaan neljä eri raitiolinjaa mahdu pysähtymään, mikä voisi tarkoittaa esimerkiksi linjojen 6 ja 7 käyttävän kyseistä pysäkkiä ja linjan 3 kiertävän todennäköisesti esimerkiksi Helsinginkadun kautta. HSL tiedottaa poikkeusreiteistä tarkemmin myöhemmin.
Raitioliikenteen katkeamisen taustalla on vaihdetyö ja vielä tarkemmin Laajasalon raitiolinjan vaihdetyöt. Laajasalon raitiolinja yhdistetään muihin raiteisiin, minkä lisäksi remonttia pitkittää osaltaan myös samassa yhteydessä katuun tehtävät putkityöt. Matkustajaliikenteen Laajasalosta Hakaniemeen on määrä alkaa vuonna 2027.
Lue myös: Helsingin keskeisen kadun muuttamisesta kävelytieksi äänestettiin - näin kävi
Lue myös: Metrolinja katkeaa myös ensi vuonna
Lähde: Helsingin Sanomat