Temun suosio kasvaa etenkin yhdessä ikäryhmässä: "Syrjäseutujen lähikauppa"
Temun suosio on kasvanut Suomessa merkittävästi puolen vuoden aikana, kertoo Postnordin kyselytutkimus. Tiedotteen mukaan Temu on yhä selvemmin yli 50-vuotiaiden suosituin verkkokauppa.
Tutkimukseen vastanneista 50–64-vuotiaista suomalaisista 28 prosenttia on ostanut tuotteita Temusta viimeisen kolmen kuukauden aikana.
– Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että Temun suosio jatkaa kasvamistaan Suomessa kaikissa ikäryhmissä, ja yli 50-vuotiaiden keskuudessa se on Suomen suosituin verkkokauppa yhä isommalla marginaalilla, Suomen PostNord Oy:n myyntijohtaja Linda Nyberg kertoo.
Tutkimuksen mukaan Suosituinta Temusta tilaaminen on maaseudulla asuvien keskuudessa. Maaseudulla asuneista 34 prosenttia on viimeisen kolmen kuukauden aikana tilannut tuotteita Temusta, kun taas suurissa kaupungeissa asuvien keskuudessa luku on 23 prosenttia. Sama suuntaus on myös muissa Pohjoismaissa.
– On mielenkiintoista huomata, että kaikissa Pohjoismaissa Temua suositaan etenkin maaseudulla. Samaan aikaan kun pienillä paikkakunnilla ja maaseututaajamissa perinteiset kivijalkakaupat ja muut palvelut vähenevät, laajan valikoiman tarjoava verkkokauppa ja kotia lähellä oleva paketin noutopiste on osaltaan tullut täyttämään palvelutyhjiötä. Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että Temusta on tullut syrjäseutujen lähikauppa, Nyberg pohtii.
Kaikki ikäryhmät mukaan lukien suosituin verkkokauppa on Zalando. Toiseksi nousee Temu ja kolmanneksi Amazon. Suuri syy Temun suosion nousuun on halpa hinta.
– Taantuman aikana pohjoismaalaiset ovat laajasti päätyneet budjettiystävällisiin vaihtoehtoihin myös verkkokaupassa. Tutkimuksen mukaan 58 prosenttia suomalaisista on ostanut ulkomailta halvan hinnan takia ja jopa 85 prosenttia pohjoismaalaisista liittää halvan hinnan kiinalaisiin verkkokauppoihin, Nyberg pohtii.
Lue myös: Karut tiedot, miksi Temu on niin halpa - jokaiselle koeostona tehdylle tuotteelle kävi kalpaten
Lue myös: Temun ja Sheinin suosio on noussut Suomessa - kehityksessä nähtävillä myös negatiivisia piirteitä
Lähde: Postnord