Kuva: Shutterstock

Finnwatch selvitti pikaruokaketjujen ilmastotyötä - katso, mikä yritys vei voiton

28.01.2025 12:15 - Reija Saarinen / reija.saarinen@bauermedia.fi

Vertailun kärkeen nousi Kotipizza.

Finnwatch selvitti pikaruokaketjujen ilmastotyötä Suomessa. Tulosten mukaan erot ketjujen välillä olivat suuria. 

Kärkeen vertailussa nousi tiedotteen mukaan Kotipizza tiukimpien ilmastotavoitteiden ja tuotekohtaisten päästötietojen avulla. Seuraavilta sijoilta löytyivät Burger King, Hesburger sekä McDonald’s.

Kaikilla edellä mainituilla on käytössään tai suunnitteilla merkityksellisiä toimia ilmastovaikutuksen pienentämiseksi muun muassa logistiikassa ja energiankäytössä.

Kaikkein heikoimmaksi arvioitiin Subwayn ja Suomessa yleistyneiden virtuaaliravintoloiden ilmastotyö.

– Yleensä isoilla kansainvälisillä toimijoilla on olemassa ilmastotyön perusrakenteet kuten päästöraportointi ja vähennystavoitteet, ja niistä kerrotaan avoimesti. Subway ei kuitenkaan vastannut meille lainkaan eikä sen ilmastotyöstä saatu muutenkaan juuri mitään tietoa, Finnwatchin ilmastoasiantuntija Lasse Leipola sanoo tiedotteessa.

Kaikilla tutkituilla ketjuilla on tarjolla lihattomia vaihtoehtoja, mutta toimenpiteissä näiden suosion kasvattamiseksi oli eroja.

– Ilman lihan käytön merkittävää vähentämistä on vaikea saavuttaa riittävän suuria päästövähennyksiä. Perinteinen naudanlihasta tehty pihvi moninkertaistaa hampurilaisen päästöt kasvipohjaisen pihvin käyttöön verrattuna, Leipola sanoo.

Vahvimmin päästöjä vähentävää ruokamurrosta edistävät Hesburger ja Kotipizza. Niillä on julkaistut tavoitteet nostaa vähäpäästöisten tuotteiden osuus myynnistä puoleen vuosikymmenen loppuun mennessä.

Finnwatch kertoo lähestyneensä selvityksellään myös Suomen suurimpia virtuaaliravintola-alan toimijoita.

Better Food Group (viralliselta nimeltään Global Operations Group Oy), Munchfam Oy ja Spoon Group Oy hallinnoivat lukuisia kuljetuspalveluiden alustoilla näkyviä pikaruokabrändejä, joiden ruokaa valmistetaan toisten yritysten toimesta. Yksikään näistä ei vastannut Finnwatchin kysymyksiin eikä niiden ilmastotyöstä saatu muutenkaan tietoa.

– Hiljaisuus herättää vakavia kysymyksiä siitä, ymmärtävätkö nämä yritykset oman ilmastovastuunsa, Leipola sanoo.

Lue myös: Kulunut vuosi oli kaikkien aikojen lämpimin - tärkeään tavoitteeseen pääsy näyttää yhä heikommalta

Lue myös: Tutkijat saivat uutta huolestuttavaa tietoa ilmastonmuutoksen etenemisestä

Lähde: Finnwatch

Kilpailut

Uusimmat