Kuva: Shutterstock

Suositut kasviproteiinibrändit Härkis ja Beanit vaihtavat omistajaa - takana miljoonakauppa

13.02.2025 12:15 - Minttu Tikkanen / minttu.tikkanen@bauermedia.fi

Jatkossa Valio vastaa tutuista brändeistä.

Elintarvikeyhtiö Raisio tiedottaa myyvänsä suositut kasviproteiinibrändinsä Härkiksen ja Beanitin sekä koko kasviproteiiniliiketoimintansa Valiolle.

Kaupan arvo on 7 miljoonaa euroa. 

Liiketoiminnan on määrä siirtyä Valiolle maaliskuussa 2025. 

Vuonna 2024 Raision kasviproteiiniliiketoiminnan liikevaihto oli 4,5 miljoonaa euroa.  Vuosina 2024 ja 2023 kasviproteiiniliiketoiminnan vertailukelpoinen liiketulos on ollut tappiollinen, esimerkiksi vuonna 2024 tappio oli -2,6 miljoonaa euroa. Kaupalla ei kuitenkaan Raision mukaan ole merkittävää tulosvaikutusta vuoden 2025 liiketulokseen.

Raisio aikoo kertoa tulevasta strategiastaan myöhemmin lisää.

- Ruokamurroksen edistäminen kasvipohjaisella ruoalla ja uuden innovointi ovat jatkossakin keskeisiä osia Raision strategiaa ja toimintaa, vaikka näimmekin nyt parhaaksi luopua tästä liiketoiminnasta. Olemme parhaillaan strategiaprosessin loppusuoralla ja kerromme tulevasta strategiastamme maaliskuussa ja tarkemmin vuoden 2025 ensimmäiselle vuosipuoliskolle suunnitellussa pääomamarkkinapäivässä, kommentoi Raision toimitusjohtaja Pasi Flinkman.

Brändikaupan lisäksi kauppaan kuuluu käyttöomaisuuskauppa eli esimerkiksi kasviproteiinituotteita Kauhavalla valmistavan tehtaan laitteet. Raisio on ollut Kauhavan tehtaan kiinteistössä vuokralaisena, ja Raisio edelleenvuokraa kiinteistön Valiolle. Kaupan mukana myös kasviproteiiniliiketoiminnan tällä hetkellä työllistämät 16 henkilöä siirtyvät työsuhteisiin Valiolle. 

Lue myös: Muun muassa kaakaon hinta laittaa nyt Fazerin tiukoille - muutosneuvottelut alkavat

Lue myös: Neste aloittaa muutosneuvottelut - vähennystarve useita satoja työpaikkoja Suomessa

Lähde: Raisio

Kilpailut

Uusimmat