Hirvittävä ilmiö leviää kouluissa: Opettajia kiristetään kännykkävideoilla

24.04.2013 10:15 - Eeva Rajala

Koulun työrauhaa häiritsee uudenlainen ongelma, joka voi johtaa peräti kiristykseen. 

Opettaja-lehden päätoimittaja Hannu Laaksola kirjoitti taannoin lehden pääkirjoituksessa, miten oppilaiden häiriökäyttäytyminen on saanut entistä rajumpia muotoja.

"Videokuvaamisesta onkin tullut oppilaille eräänlainen kiristyskeino. Liian usein oppilaat pyrkivät provosoimaan opettajia, jotta tilanne saataisiin kärjistymään ja tallennetuksi. Videoilla pyritään saamaan opettaja noloon asemaan tai tilanne ja opettajan toimet näyttämään vääriltä", Laaksola kertoo.

Laaksola kertoo Ilta-Sanomien printtiversiossa, miten oppilas voi uhata opettajaa sillä, että video laitetaan nettiin, jos opettaja ei toimi tietyllä tavalla. Päätoimittajan mukaan Opetusalan ammattijärjestö OAJ saa jatkuvasti tietoonsa uusia kuvaamistapauksia. Tällaisen kiusaamisen osaavat yläkouluikäisten lisäksi alakouluikäisetkin. OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkaisen mukaan viitteitä on siitä, että videoilla on kiristetty opettajia.

- Oppilaat voivat heittää, että jos et anna mulle hyväksyttyä suoritusta, laitan videon nettiin, Luukkainen kertoo lehdelle. 

Laaksola kirjoitti pääkirjoituksessa, että monien koulujen järjestyssäännöissä kielletään opetustilanteiden ja oppituntien kuvaaminen ja tallentaminen. Ihmisillä on turvanaan myös yksityisyyden suoja, jonka perusteella häntä ei saa kuvata sellaisessa tilanteessa, joka on kuvattavalle loukkaava.

Yksi ratkaisu olisikin tietynlainen kännykkäparkki, johon oppilaat voivat laittaa kännykkänsä tunnin ajaksi. Luukkaisen mukaan osa vanhemmista haluaa kuitenkin, että oppilaaseen pitää saada aina yhteys. Luukkainen korostaakin Ilta-Sanomissa vanhempien kasvatustyötä sekä opetussuunnitelman muutoksia.

- Opetussuunnitelman perusteisiin pitäisi kirjoittaa sisälle ihan konkreettisesti sosiaalisen median käyttö ja eettiset kysymykset, Luukkainen jatkaa lehdessä.

Lähteet: Opettaja-lehti, Ilta-Sanomat

Kilpailut

Uusimmat