Suomalaistutkijat: Sosiaalisessa mediassa teeskennellään aitoa

14.08.2014 15:26 - Reija Saarinen

Ihmiset pyrkivät synnyttämään sosiaalisessa mediassa itsestään aidon vaikutelman osin teeskentelemällä, selviää Aalto-yliopiston tutkimuksesta.

Ihmiset pyrkivät synnyttämään sosiaalisessa mediassa itsestään aidon vaikutelman osin myös teeskentelemällä. Tämä selviää Aalto-yliopiston tutkimuksesta.

Tutkimuksessa huomattiin, että sosiaalisen media käyttäjät pitävät aitoutta erittäin tärkeänä. Käyttäjät kuitenkin myöntävät teeskentelevänsä sopiakseen paremmin sosiaalisiin normeihin ja odotuksiin.

Tutkimuksessa tutkijat keskittyivät kahteen sosiaaliseen mediaan, Facebook- ja Last.fm-palveluihin. Tutkimuskohteena olivat suomalaiset nuoret ja nuoret aikuiset.

‒ Havaitsimme käyttäjien ylenkatsovan yleisesti profiilin tuunaamisena tunnettua ilmiötä. Sillä tarkoitetaan tietoisesti jaettua sisältöä, jonka tarkoituksena on kuvata käyttäjää virheellisesti, kertoo tutkija Suvi Uski Aalto-yliopistosta.

Tutkijat havaitsivat utkimuksessaan mielenkiintoisen ristiriidan.

‒ Vaikka sosiaaliset normit edellyttävät henkilöiden olevan aitoja jakaessaan sisältöjä, itsensä esittäminen oikealla tavalla edellytti usein teeskentelyä, sanoo tutkimuksen toinen tekijä, tutkija Airi Lampinen.

Teeskentely oli erityisen selkeää musiikin jakamiseen tarkoitetussa Last.fm-foorumissa, jossa sisältöä jaetaan automaattisesti.

‒ Havaitsimme, että jotkut käyttäjät kuuntelivat tarkoituksella tietynlaista musiikkia tai olivat kuuntelematta jotain sen mukaan, millaisen kuvan halusivat antaa itsestään, jatkaa Lampinen.

‒ Facebookin käyttäjät puolestaan pystyvät valvomaan tarkasti, mitä toisille jaetaan, mutta havaitsimme, että he päättivät usein olla jakamatta mitään, koska pelkäsivät välittävänsä väärän viestin muille käyttäjille.

Kilpailut

Uusimmat