Muista nämä yksinkertaiset vinkit työelämässä ja olet korvaamaton
Business Insider -lehti listasi neljä tapaa tulla osaksi työpaikkasi vakikalustoa. Kaikki eivät toki voi olla korvaamattomia, mutta muutamalla huomionarvoisella seikalla olet tarpeellinen ja vaikeinakin aikoina jäät työnantajasi mieleen hyvänä tyyppinä.
1. Asenne ratkaisee
Positiivisuuden ylläpitäminen vaikeina aikoina voi olla työn takana, mutta rehellisistä ja iloisista ihmistä jää parempi mielikuva kuin ainaisista valittajista tai ongelmien etsijöistä. Me kaikki tiedämme sen tyypin, joka latistaa ilmapiirin ikuisella marmatuksellaan – ethän sinä halua olla hän? Kuuntele, mitä työkavereillasi on kerrottavana ja piristä ilmapiiriä olemuksellasi.
2. Rakenna ryhmähenkeä – älä vain ole osa porukkaa
Joskus olisi helpompaa vain olla osa työporukkaa ja antaa muiden kantaa vastuu asioiden eteenpäinviemisestä, mutta etkö haluaisikin olla se liima, joka porukkaa yhdistää?
3. Tiedä, mitä ympärilläsi tapahtuu
Jokaisella työpaikalla on Se Tyyppi, joka tuntuu tietävän kaikesta kaiken: niin toimistotarvikkeiden sijainnin, sihteerin kuulumiset kuin etevimmät kikat hoitaa vaikeimmatkin työtehtävät. Vuosien aikana kertyvä piilotieto työpaikasta tekee sinusta arvokkaan osan työyhteisöäsi. Kiinnitä siis huomiota, mitä ympärilläsi tapahtuu ja jaa tietouttasi, kun muut sitä tarvitsevat – sehän ei ole keneltäkään pois.
4. Suunnittele etukäteen ja kiinnitä huomiota suuriin linjoihin
Yritä ennakoida, miten tilanteet saattavat edetä ja mieti, miten ratkaisisit ongelmat ja kehittäisit työyhteisöäsi tulevaisuudessa. Työnantajan kannalta arvokkaimpia työntekijöitä ovat ne, jotka ovat jo askeleen edellä, eivätkä vain ratkaise ongelmia niiden sattuessa kohdalle.
Lue myös: Tee päivästä mukavampi: 15 asiaa, joita kannattaa säilyttää omalla työpisteellään
Lähde: Business Insider